|
|
||
|
|
||
Hoofdstuk 9 | |||
|
|||
Inhoud -
Sprookje -
Vernietiging boerenbestaan -
Agro-economische structuur
Cargill - Conclusie - Verbeek - Ontwikkelingen - Slot - Bijlagen - Links Bestellen/Downloaden/Reageren - dDH - Duurzaamsite - Landbouwsite - Verder >> |
|||
|
|||
|
________ | ____ |
VRIJHANDEL IN DE PRAKTIJK voorbeelden uit de Derde Wereld In het vorige hoofdstuk bekeken we op welke manier agroconcerns de landbouwsector in het Zuiden in handen proberen te krijgen. In dit hoofdstuk houden we ons bezig met de vraag wat liberalisering, vrijhandel en grootschalige landbouw in de praktijk voor de boeren daar betekenen. Grondwetswijziging in Mexico Laten we eens kijken wat er in Mexico gebeurd is. De regering van Carlos Salinas de Gortari startte in 1990 een drastische liberalisering van de Mexicaanse landbouw-sector. Dit was een voorwaarde die deel uitmaakte van het vrijhandelsverdag NAFTA (North American Free Trade Agreement), dat de Verenigde Staten en Canada met Mexico sloten. De Mexicaanse regering schafte de importheffingen op tal van landbouwprodukten af, of bracht die drastisch terug, en trok subsidies op zaad, kunstmest, bestrijdingsmiddelen en leningen vrijwel helemaal in. Alleen de gegarandeerde bodemprijzen voor maïs en bonen handhaafde zij nog tijdelijk, voor alle andere landbouwprodukten hief zij die op. Verder ontnam de regering de exportboerenorganisatie Confederación Nacional de Productores de Hortalizas y Frutas (Nationale Vereniging van Producenten van Groenten en Fruit) al haar bevoegdheden gemeenschappelijke regelingen te treffen. Bovendien privatiseerde de regering het overheidsinkoopbureau voor koffie INMECAFE en de staats kunstmest-verkooporganisatie FERTIMEX. Ook deed zij de meeste suikerfabrieken van de hand. 95 Het sluitstuk van het liberaliseringsproces vormde een verandering van artikel 27 van de grondwet uit 1917. Vanaf 1992 kunnen particulieren en (buitenlandse) bedrijven gemeenschappelijke dorpsgronden, de ejidos, aankopen. Artikel 27 vormde de belangrijkste verworvenheid van de Mexicaanse revolutie, doordat het landlozen in staat stelde gezamenlijk gronden te bewerken. Het gemeenschappelijk beheer van deze landerijen, ongeveer 60 procent van alle landbouwgronden 96, vormde het voornaamste obstakel voor een 'moderne' geïndustrialiseerde landbouw. Geen enkele gemeenschap zou collectief beslissen over te gaan tot grootschalige gemechaniseerde landbouw, omdat dan de meerderheid van de boeren het veld zou moeten ruimen. Iedere tractor staat globaal voor drie werkelozen. 97 Opvallend is dat Heinz Hutter, toenmalig directeur van Cargill Mexico, in 1990 op een lezing aan de universiteit van Illinois verschillende aanbevelingen deed voor veranderingen in de Mexicaanse landbouw. Naar zijn idee moesten er grotere boerderijen komen, moesten de ejidos verdeeld worden onder de leden van de boerengemeenschappen, en moesten wettelijke beperkingen om land te kopen geschrapt worden. De grondwetsverandering in 1992 deed al deze verlangens in vervulling gaan. 97 Los van de vraag of hier sprake is van toeval, staat het vast dat de Amerikaanse regering, die met Mexico onderhandelde over de NAFTA, zeer intensieve contacten onderhoudt met Cargill. Wat zij precies met Cargill bespreekt en wat er afgesproken wordt is echter onbekend. Ondertussen zijn vele honderdduizenden Mexicaanse landarbeiders en boeren hun werk, inkomen en voedsel kwijt geraakt. 98+ Voor een belangrijk deel is deze ramp te wijten aan goedkope Amerikaanse maïsimporten, die volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw "de afgelopen jaren sterk gestegen zijn." 99 Ook de gedwongen afschaffing van overheidssteun aan kleine maïsboeren heeft haar tol geëist. Sinds de inwerkingtreding van de NAFTA in 1994 heeft de Mexicaanse overheid haar steun aan kleine maïsboeren met 40 procent verminderd. Een aanzienlijk deel van dat geld is bij de grote maïsboeren terecht gekomen. 100 Of Cargill als zeer grote maïsexporteur (ruim 40 procent van de Amerikaanse maïsexport in 1998) 101 hiervan geprofiteerd heeft is niet bekend. Daarover verschaft de firma geen inlichtingen. Zo schreef het Mexicaanse dagblad El Financiero in 1993 dat "informatie over Cargills plannen voor Mexico moeilijk te krijgen is." Cargills woordvoerder Greg Lawser had de krant botweg meegedeeld dat "het bedrijfsleven niet over zijn strategieën spreekt." 102
* *
*
Verder naar het volgende hoofdstuk >> << Terug naar het begin van dit hoofdstuk. * *
*
NOTEN 95. 'Privatizing the Countryside; the Mexican Peasant Movement and Neoliberal Reform'; Michael W. Foley; Latin American Perspectives; winter 1995; pag. 60, 62 en 63. terug 96. Berichten Buitenland - nieuwsbrief voor de Nederlandse agribusiness; ministerie LNV; januari 2000; pag. 13. terug 97. Invisible Giant - Cargill and its Transnational Strategies; Brewster Kneen; Pluto Press; Londen, 1995; pag. 124. terug 98+. = Ik heb heel erg veel moeite gedaan om precieze cijfers te vinden over het aantal kleine Mexicaanse boeren die door de liberalisering hun werk en hun bestaan op het platteland verloren hebben. Ik heb ze niet kunnen vinden. Het is tekenend dat dit soort cijfers niet voorhanden zijn. Klaarblijkelijk hebben overheidsinstanties en officiële onderzoeksinstituten er geen belang bij deze kant van de liberalisering in beeld te brengen. En zijn boerenorganisaties en kritische onderzoekers hiertoe niet in staat. = In het Human Development Report 1997 van de United Nations Development Programme (UNDP) trof ik een verwijzing aan naar een studie van Watkins in 1997: "Volgens één studie zullen 700.000 tot 800.000 mensen hun bestaan verliezen als de maïsprijzen dalen ten gevolge van goedkopere importen. Dit zal directe gevolgen hebben voor 15 procent van de mensen die in de landbouw werkzaam zijn." Gezien de al langer bestaande enorme armoede op het Mexicaanse platteland en de inderdaad fors gestegen maïsimporten lijkt dit geen overdreven schatting. terug 99. 'NAFTA: the Record to Date'; Agricultural Outlook van de Economic Research Service van USDA; september 1999; pag. 14. terug 100. El Maiz en Mexico; studie van de Commissie voor Milieusamenwerking van de NAFTA-partners; via Solidariteitskomitee Mexico/Zapata; www.dds.nl/~noticias/prensa/zapata; 29 maart 1999. terug 101. 'Cargill verdedigt graanfusie in Congres'; Het Financieele Dagblad; 28 januari 1999. terug 102. El Financiero; Mexico Stad; 19-25 juli 1993; geciteerd in: Invisible Giant - Cargill and its Transnational Strategies; Brewster Kneen; Pluto Press; Londen, 1995; pag. 124, 125. terug 103. Persoonlijke mededeling van Hans van Heijningen; Amsterdam, 24 februari 2000. In de tachtiger jaren verbleef Van Heijningen in Nicaragua en El Salvador waar hij o.a. betrokken was bij het opzetten en ondersteunen van landbouw-coöperaties. Ook deed hij er sociaalwetenschappelijk onderzoek. terug 104. 'Soybean: the hidden commodity'; Seedling - the quarterly newsletter of Genetic Resources Action INternational (GRAIN) ; juni 1997; www.grain.org/publications. Seedling; september 1998, pag. 23. terug 105. 'De Braziliaanse realiteit'; Landbouw Wereldwijd Nieuws; Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt; zonder datum. Waarschijnlijk medio 1996. terug 106. Brazilië onderweg; Jan Glissenaar; Dabar-Luyten; Aalsmeer, 1995; pag. 49-50. terug 107. Berichten Buitenland - nieuwsbrief voor de Nederlandse agribusiness; ministerie LNV; februari 2000; pag. 4, 5 en december 1999; pag. 10. terug 108. Idem; februari 2000; pag. 4. terug 109. Reuters; 8 december 1999. terug 110. Het Financieele Dagblad; 26 maart 1999. terug 111. 'In de Chinese hel zijn de grootgrondbezitters terug'; Trouw; 30 september 1999. 'Première: la Chine vise une baisse de production céréale'; Libération; bericht van AFP; 29 februari 2000. terug 112+. De situatie in Turkije lijkt enigszins op die in China. Een groot deel van de bevolking werkt in de landbouw (42 procent). De meeste boerenbedrijven zijn klein (60 procent minder dan 5 hectare). En de regering heeft op aandringen van het IMF en de Wereldbank de eerste stappen gezet voor een ingrijpende hervorming van het landbouwbeleid om de landbouwsector 'WTO-conform' te maken. Om opgenomen te kunnen worden in de Europese Unie zal Turkije zich ook moeten aanpassen aan de EU-landbouwregels. Berichten Buitenland - nieuwsbrief voor de Nederlandse agribusiness; ministerie LNV; maart 2000; Midden-Oosten/Afrika regiospecial, pag. 8 en 9. terug 113+. 'Crops policy "ruining Tanzania's farmers"; Dispatch Online; bericht van SAPA; 5 december 1998; www.dispatch.co.za/1998/12/05/foreign/RUINING.HTM = Zie ook hoofdstuk 10, noot 133+). terug 114. 'Het warme hart van Afrika'; Willem en Ria van der Hoeven; Cargill Koerier; maart 1994; pag. 8. terug 115+. Er zijn veel verklaringen van boerenleiders uit het Zuiden waaruit blijkt hoe schadelijk de liberalisering is voor de kleine boeren in hun land: = Rafael Mariano, voorzitter van de Kilusang Magbubukid ng Pilipinas (KMP - Filippijnse Boeren Beweging), de grootste organisatie van kleine boeren en landarbeiders in de Filippijnen: "Ons grootste probleem bij de maïsverbouw is de verkoop van de maïs, omdat onze regering de graanmarkten geopend heeft voor de aanvallen van de wereldmarkt van de gesubsidieerde produkten van OECD- en onlangs geïndustrialiseerde landen. Onze oogsten liggen te rotten of moeten met grote verliezen verkocht worden, omdat het overaanbod door de handelsliberalisering tot gevolg heeft dat onze lokale maïsmarkt voorgoed ingestort is." Brief van de KMP aan de OECD; 14 februari 2000. = Al in 1996 waarschuwde de fondsenorganisatie Oxfam-Engeland dat het bestaan van meer dan een half miljoen Filippijnse kleine maïsboeren vernietigd zou worden als de GATT-afspraken daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden. Trade liberalisation as a threat to livelihoods: the corn sector in the Philippines; Oxfam UK; december 1996. = Alvaro Lamas van de Argentijnse boerenbond MARP: "In Latijns-Amerika kennen wij geen enkel voorbeeld van een vestiging van een agro-industriële onderneming uit het Noorden die positieve gevolgen heeft gehad voor de boeren. Laten we om te beginnen bedenken dat die bedrijven een technologisch pakket introduceren waar de kleine boer überhaupt geen toegang toe heeft. En wat zijn middelgrote collega betreft: die wordt vroeg of laat afhankelijk van die nieuwe technische verworvenheden - waar ze behoorlijk voor moeten betalen, terwijl er geen rekening wordt gehouden met een rechtvaardige prijs aan de producent. De verhouding tussen buitenlandse ondernemers en kleine en middelgrote boeren is verre van democratisch: de laatsten trekken altijd aan het kortste eind." Intercambio; nummer 3, 1996. = "Vanaf begin jaren tachtig heeft de Ecuadoraanse overheid een economisch hervormingsbeleid in gang gezet, o.a. gericht op het bevorderen van de export. (..) In grote lijnen concentreert dit beleid zich op een ontwikkelingsmodel met als spil de moderne industrie, kapitaalintensief en stedelijk georiënteerd, en gecombineerd met het bevorderen van de grootschalige, gemechaniseerde landbouw-produktie en het openbreken van de handelsgrenzen. Echter een groot deel van de plattelandssector, met name 'de kleine boer' wordt geconfronteerd met economische achteruitgang. (..) Vandaag de dag ontbreekt het de kleine boer aan kapitaal, produktiemiddelen en moderne technologie om adequaat te kunnen reageren op de nieuwe en continu wijzigende regels van vraag en aanbod en om een rol te kunnen spelen op een volledig opengebroken en ondoorzichtige markt. Kort samengevat heeft de neoliberale (agrarische) politiek geleid tot het stelselmatig buitensluiten van de kleine producenten van economische ontwikkeling, afname van de voedselzekerheid, toename van de armoede op het platteland en een voortschrijdende emigratie van de plattelandsbevolking naar de (reeds overbevolkte en verpauperde) steden." Duurzame plattelandsontwikkeling in Ecuador - ontwikkelingsstrategie voor de kleinschalige landbouw; Federación Nacional de Organizaciones Campesinas, Indígenas y Negras (FENOCIN); februari 2000. terug * *
*
Verder naar het volgende hoofdstuk >> << Terug naar het begin van dit hoofdstuk. _ |
___ |