Kosova en Nederland 1999
De toekomst van de Nederlandse BalkanpolitiekDoor Jan ter Laak uitgesproken tekst tijdens een vergadering van de Buitenlandcommissie van de PvdA op 20 april 1999. - Onder nationalisme versta ik, in navolging van Gellner (1993) en Detreze (1999) de politieke theorie c.q- ideologie die inhoudt dat nationale en staatsgrenzen moeten samenvallen- Konsekwent toegepast betekent dat alle volksgenoten ins Heim gehaald moeten worden en dat leden van andere natie weggezuiverd moeten worden. - Op de Balkan leidde dit tot gedachte van een Groot Kroatië, een Groot Servië, een Groot Albanië- Kroatië heeft het bijna gered- Als de federatie van Moslims en Kroaten in Bosnië uiteenvalt, en de Kroaten van Bosnië zich kunnen aansluiten bij Kroatië is het project van Tudzman voltooid- Servië wil Kosovo (minstens gedeeltelijk) behouden en de Bosnische Serviërs losmaken uit de Dayton-staat Bosnië en bij Servië trekken- De rompstaat van de Bosnische Moslims die overblijft , zal zich gedwongen voelen zich op Kroatië te oriënteren- Op de langere duur zal Kroatië dan wel een (con)federatie aanbieden- Herinner de schets op het papieren servetje in Londen- De huidige massale verdrijving van de Kosovaren naar Macedonië en Albanië voedt de al sinds de Liga van Prizren (opgericht in 1878 met oog op een Albanese vertegenwoordiging op het Congres van Berlijn) bestaande droom van "alle Albanezen in een staatsstructuur"- Het uiteenvallen van Macedonië dat bij verwezenlijking van deze droom het gevolg, is zal bij de Bulgaren, die na de Tweede Balkan Oorlog (1913) Macedonië verloren, de gedachte van een groot Bulgarije voeden. - Zware sancties zoals economische blokkade en bombardementen waarvan het gehele volk de gevolgen voelt, voedt het nationalisme, versterkt de machtspositie van de leider en sluit de maatschappij in zichzelf op.- De internationale gemeenschap tracht nationalisme in te dammen door maatregelen die op uitsluiting zijn gericht en niet op maatregelen die op insluiting zijn gericht (zie punt 7 ). - Je kunt je afvragen waarom de internationale gemeenschap nooit sanctiemaatregelen heeft uitgeprobeerd die alleen de leiders treffen (inbeslagname van banktegoeden, reisverbod enz.)- Waarom hebben inlichtingendiensten van de grote westerse landen en NAVO de afgelopen jaren verzamelde gegevens over betrokkenheid c- q- verantwoordelijkheid van leiders bij grove schending van humanitair oorlogsrecht niet (in bruikbare vorm) beschikbaar gesteld aan het Joegoslavie-tribunaal, ondanks herhaalde verzoeken van het Tribunaal?. - Onzeker is wat de komende weken c.q- .maanden zal gebeuren- Zal het Duitse initiatief met behulp van Rusland een diplomatieke opening bieden?- Zal Milosovic om verdere verwoesting van zijn land te vermijden concessies doen.? bijvoorbeeld het aanbod een deel van Kosovo te ontruimen?- Zal de NATO een poging doen heel Kosovo te veroveren? Of zal de NATO, zonder officiële aankondiging om gezichtsverlies te vermijden, geleidelijk ophouden met de luchtaanvallen.? Milosovic kan dan delen van Kosovo (kloosters, mijnen en omgeving van Pristina) bij Servië voegen en vluchtelingen toestaan (gedeeltelijk) naar de rest van Kosovo terug te keren.- Deze de-facto-opdeling zal internationaal niet erkend worden, maar kan geleidelijk als voldongen feit worden aanvaard- Aanvaarding van de opdeling van Kosovo zal door de Albanezen als verraad door de internationale gemeenschap worden ervaren- De Albanezen tekenden immers onder grote Amerikaanse druk en na een aantal eenzijdige Amerikaanse toezeggingen het autonomieverdrag van Rembouillet- Mogelijke opdeling van Kosovo zal leiden tot versterking van het UCK en het verlangen naar Groot Albanië voeden, ook bij de Albanese gemeenschap in Macedonië, en in Albanië, zeker in het noordelijk deel van dit land waar veel met de Kosovaren verwante families en clans wonen, en bij de grote Albanese diaspora... - De effecten van de huidige oorlog op de nabuurstaten zijn groot- Allereerst de economische gevolgen maar ook op het oplaaien van nationalistische gevoelens in deze landen- Hongarije, pas lid van de NATO, moet behoedzaam opereren vanwege de Hongaarse minderheid in Joegoslavië- In Budapest vinden anti-Navodemonstraties plaats- Roemenië en Bulgarije zijn beiden orthodoxe landen- In Roemenië roeren de twee nationalistische partijen steeds luider hun trom, gesteund door de leider van de beruchte mijnwerkersbond- In Bulgarije bestond een sterke pro-Navo en EU-lobby- Het optreden van de NAVO samen met de frustratie dat het Westen dat verlangen heeft genegeerd, voedt stromingen die Bulgarije weer meer op Rusland en Servië wil richten- In Griekenland, lid van NAVO en EU, is deze zelfde verdeelde houding in de publieke opinie aanwezig.- De machtige orthodoxe staatskerk in Griekenland staat achter haar Servische zusterkerk- In Kroatië is zeker onderhuids van een triomfgevoel sprake- Eindelijk krijgen de Serviërs een lesje- Maar ook dit land dat voor groot deel afhankelijk is van toerisme, voelt de effecten- - De Nederlandse Balkanpolitiek zou de volgende elementen moeten omvatten: Op korte termijn; - Eenheid van Kosovo is cruciaal, iedere plan dat leidt tot de facto of de jure opdeling afwijzen ; - Voorkomen dat Macedonië uiteenvalt (Nederland heeft een goede relatie met dit land) en dat Albanië implodeert. - .Terugkeer van Kosovo in het Joegoslavisch c.q- Servisch staatsverband is achterhaald- Internationaal protectoraat of VN-trustschap (idee van prof.Eric Suy) lijkt een onvermijdelijk interimoplossing- - De UCK zal een machtsfactor blijven- Het militair deel dient onder internationale gezag omgevormd worden tot een lokale politie- of legermacht, zoals ook in Bosnië volgens het Daytonakkoord is geschied. - Binnen de EU dient onmiddellijk in samenwerking met UNHCR een taskforce gevormd wordt die plannen uitwerkt om de vluchtelingen naar Kosovo te laten terugkeren (financiële middelen vrijmaken, civiele administratie van alle vluchtelingen opzetten, prefabwoningen op grote schaal beschikbaar houden enz.)- f- Onveranderd vasthouden aan het Daytonakkoord zodat er geen sluipende deling van Bosnië plaats vindt. Op langere termijn: a. Alle Balkanstaten stimuleren zich te democratiseren en (als beloning) het wenkend perspectief bieden dat zij op termijn lid kunnen worden van Europese Unie- (Een nieuwe Jean Monnet zou moeten opstaan). - Het ontwikkelen van een reconstructieplan voor de Balkan- Gezien het grote aandeel van de VS in de oorlog, zal de opbouw van de Balkan onvermijdelijk een belangrijke taak van Europa worden. - De installatie van een (permanente?) EU- Balkan Konferentie om punten a en b- gezamenlijk uit te werken.. - de samenleving in Europa ervan bewust maken dat deze opbouw van de Balkan en de integratie in de Europese instituties grote financiële offers en blijvende betrokkenheid zal vragen. - Het Royaumontproces van de EU (een initiatief van de Raad van Ministers van EU op 28.11.1997) dat steun verleent aan de bevordering van vrede, stabiliteit, interculturele samenwerking, mensenrechten en democratie op de Balkan en in Centraal Europa hecht grote waarde aan de rol van ngo's., maar blijkt onbekend bij ngo's in ons land- - - De Nederlandse politiek moet er toe bijdragen dat de Balkanpolitiek van de VS en van de EU op elkaar blijven afgestemd- Herleving van oude hegomoniale tendenzen van Europese mogendheden inzake de Balkan zijn zoals we afgelopen jaren hebben gezien is uitermate schadelijk voor een effectieve Balkanpolitiek.- Betrokkenheid van de VS bij de Balkan, ook in de toekomst, is wenselijk en wezenlijk. - De NATO moet ernaar streven om alle landen van de Balkan bij Partnership for Peace te betrekken- De nu weggezuiverde stafchef generaal Percevic sprak een jaar geleden over wenselijkheid dat Joegoslavië een partnership for Peace met de NAVO zou aangaan. - Juist omdat isolering van een land nationalisme voedt, is het wenselijk dat Joegoslavië zo snel mogelijk weer zijn plaats inneemt in de VN en de OVSE en dat de sancties worden opgeheven. - Het Joegoslavie-tribunaal moet gehandhaafd en versterkt worden- Regeringen moeten het Tribunaal in staat stellen artikel 7.2 van zijn Statuut na te komen- "The official position of any accused person, whether as Head of State or Government or as a responsible Government official, shall not relieve such person of criminal responsibility nor mitigate punishment"- Jan ter Laak.
menu | dDH