26 november: Internationale Niet-Winkeldag
P E R S B E R I C H T van Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling
Eindhoven, 25 oktober 2005 - Voor de veertiende keer in successie is het op de laatste zaterdag van november Internationale Niet-Winkeldag. In Nederland wordt Buy Nothing Day dit jaar voor de elfde keer gevierd, onder het motto 'Genoeg is genoeg!'
Zaterdag 26 november is het Buy Nothing Day: een wereldwijde dag van protest tegen de Westerese overconsumptie. De internationale Niet-Winkeldag is een vrolijke dag met een serieuze boodschap: 'de aarde biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht' (een uitspraak van Gandhi).
In Nederland wordt vooral via opvallende straatacties aandacht gevraagd voor de gevolgen van de overconsumptie voor mens en milieu. Overal in het land organiseren lokale groepen jaarlijks ludieke acties, straattheater, weggeefkraampjes met allerhande 'welvaartsresten' en immateri�le cadeaus, en er is ook altijd wel ergens gratis vegetarisch eten. Daarnaast krijgt de campagne dit jaar opvallend veel aandacht in het onderwijs.Waarom een Niet-Winkeldag?
De rijkdom in de wereld is oneerlijk verdeeld: terwijl de overgrote meerderheid honger, armoede en oorlog kent, verbruikt twintig procent van de wereldbevolking zesentachtig procent van de voorraden energie en grondstoffen. Tot die laatste groep behoren ook wij in Nederland. Een goede reden om ons eens af te vragen of ons consumptiepatroon ons ook echt gelukkiger maakt. Hebben we werkelijk meer dingen nodig, ten koste van alles? Geluk is toch gratis, en de aarde is toch van iedereen? Niet-Winkeldag is een goed moment om te zeggen: genoeg is genoeg! Laten we eenvoudiger leven zodat anderen eenvoudig k�nnen leven. Laten we duurzaam investeren in zaken die ons echt gelukkig maken: vrede, aandacht voor elkaar en de wereld. Dat is het mooiste cadeau dat wij onszelf en een ander kunnen geven.
Volop activiteit
Welke acties er dit jaar zoal komen op Niet-Winkeldag hangt vooral af van plaatselijke initiatiefnemers. Die zijn nog volop bezig met plannen maken. Een overzicht van de concrete acties verschijnt de komende tijd op de campagnewebsite www.koopniets.nl. Straattheater doet het altijd goed op Niet-Winkeldag: steltlopers, mobiele 'anti-koopvirus'-brigades, kuddedieren, aan hun winkelwagentje vastgeketende consumenten. Of lever eens een lege doos of kleerhanger in bij de kassa alsof het de normaalste zaak van de wereld is...
Niet-Winkeldag in het onderwijs
Aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam zijn tweedejaars studenten 'illustratie' al geruime tijd aan het werk met het thema 'Koop Niets!' Onder enthousiaste aansturing van docente Angelique Viester is er al een scala aan concrete producten gemaakt. Op 26 november komen de studenten ook op straat in actie: op het Blaakplein in Rotterdam zorgen Laurens Bijl en Hanneke Pleiten vanaf een uur of tien voor vermaak. Zij maken van afval een jurk en andere mooie dingen onder het motto: Use everything to make something!
Voor de bovenbouw van het basisonderwijs vervaardigde Ellen Reijners (Roermond) het lespakket 'De Kleine Consument': negen speelse lessen over het consumptiegedrag van kinderen, de invloed van reclame daarop en de gevolgen. Onderwerpen zijn: geluk en gelukwensen, basisbehoeften en aangeleerde behoeften, reclame, bewust consumeren en cadeautjes. Ook is er aandacht voor mensenrechten en de Rechten van het Kind.
Voor middelbare scholieren is op Kennisnet.nl een lespakket beschikbaar voor leerlingen van 13-15 jaar - ook te downloaden vanaf www.koopniets.nlWereldwijde campagne
Buy Nothing Day is een jaarlijks terugkerende actiedag, die langzaam maar zeker de wereld verovert. Nadat de Canadees Ted Dave in 1992 de eerste Buy Nothing Day uitriep als een min of meer individuele actie, werd het idee in 1993 overgenomen door groepen in de Verenigde Staten, Engeland en Ierland. In 1995 introduceerde Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling de Niet-Winkeldag in Nederland. In de jaren daarna sloten ook groepen in Australie, Nieuw-Zeeland, Japan, Zweden, Denemarken en tal van andere Europese landen zich bij de campagne aan.
Omslag en de Niet-Winkeldag
Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, coordineert de Niet-Winkeldag in Nederland. Gaandeweg doen steeds meer groepen en organisaties mee, elk op hun eigen manier. Elk jaar is er weer een verrassende mix van initiatieven en initiatiefnemers, zoals afdelingen van Jongeren Milieu Actief, GroenLinks, Rood, Dwars, Milieudefensie, consuminderkringen, studenten, Loesje, LETS-kringen, Food Not Bombs-groepen en kringloopwinkels, Emmaus-groepen en Weggeefwinkels.
Voor groepen die overwegen aan de Niet-Winkeldagcampagne mee te doen, heeft Omslag een praktische en informatieve actiehandleiding gemaakt. Daarnaast zijn er infobladen en knalgele ballonnen. Omslag ondersteunt de initiatieven met landelijke publiciteit.WWW.KOOPNIETS.NL
Met betrekking tot de Niet-Winkeldagcampagne onderhoudt Omslag een informatieve website: www.koopniets.nl. Naast achtergronden en het laatste nieuws uit binnen- en buitenland, staan daar ook allerlei actie-tips en verslagen van vorige jaren. Koop Niets Kerst ('Buy Nothing Christmas') wordt internationaal ook steeds populairder. In Japan bijvoorbeeld, is de mediterende Zentaclaus favoriet.
Noten voor de pers
Meer informatie bij Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling. Postbus 81, 5600 AB, Eindhoven. Tel. 040-2910295 E-mail: omslag@omslag.nl http://www.omslag.nl Woordvoerders: Annemarie Opmeer, Dick Verheul, Marta Resink
Raadpleeg voor het laatste nieuws de Niet-Winkeldag-website: www.koopniets.nl Daar vindt u ook het campagnelogo, foto's, verslagen en illustratiemateriaal
Desgewenst kan Omslag u in contact brengen met lokale organisatoren en andere personen die actief bij de Niet-Winkeldagcampagne zijn betrokken
Angelique Viester van de Willem de Kooning Academie is bereikbaar via 06-19202419.
Een uitgebreide beschrijving van het lespakket 'De Kleine Consument' komt in het eerstvolgende nummer van Omslag's tweemaandelijks tijdschrift ZOZ. De tekst is alvast te raadplegen op www.koopniets.nl/2005/n051024a.html