Meer biologische producten bij Plus en Laurus, minder bij Albert Heijn
EKO-telling 2004: aanbod biologisch stijgt licht
Persbericht Milieudefensie
Amsterdam, 2 november 2004 --- De jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie laten zien dat het gemiddelde aantal biologische producten in supermarkten weer licht stijgt. Hoewel Albert Heijn ook in 2004 gemiddeld de best presterende keten is, is het aanbod evenals vorig jaar gedaald. Het eko-aanbod bij Plus en Laurus stijgt. Coop Dunnink in De Wijk (Drenthe) is de grote winnaar en ontvangt vandaag de EKO-award 2004. Met 422 biologische producten in het assortiment heeft dit supermarktfiliaal verreweg het grootste aanbod.
Voor de zevende keer hebben vrijwilligers van Milieudefensie de afgelopen tijd in 331 supermarkten het aanbod van biologische producten onderzocht. De milieuorganisatie wil hiermee de supermarkten stimuleren het aanbod van biologische producten te vergroten. Dit jaar is samen met de Koffiecoalitie ook speciaal gelet of de koffie in supermarktschappen op een verantwoorde manier is geproduceerd.
Coop Dunnink is voor het derde achtereenvolgende jaar winnaar van de EKO-award met 422 biologische producten in het assortiment (23 producten meer in 2003). Het aanbod van Albert Heijn, voorheen altijd koploper op het gebied van biologische producten, neemt daarentegen af, dit jaar met gemiddeld twee procent. Vorig jaar stond deze supermarkt nog met negen filialen in de top tien, nu zijn dat er nog maar zes en niet eens in de top drie. Wrang is wel dat COOP, de keten waaronder de winnaar valt, met een gemiddelde afname van 21 producten de grootste daler is.
Wat: Uitreiking EKO-award 2004, met o.a presentatie onderzoeksresultaten
Waar: Coop Dunnink, Dorpsstraat 62, De Wijk (Drenthe)
Wanneer: Dinsdag 2 november, 14:00 uurOndanks de dalers stijgt het totale gemiddelde aantal biologische producten in de Nederlandse supermarkten met ruim 7 procent tot 65 producten. Plus is absoluut gezien de grootste stijger met gemiddeld 25 producten meer in de schappen in vergelijking met 2003. Ook de Laurus bedrijven (Super de Boer, Konmar en Edah) bewijzen dat investeringen in het segment biologisch mogelijk zijn. "Deze supermarkten laten zien dat het zelfs ten tijde van de prijzenoorlog mogelijk is om het biologische assortiment te vergroten", aldus Wouter van Eck, campagneleider Landbouw en Voedsel. "Teleurstellend dat Albert Heijn als marktleider deze ambitie heeft losgelaten."
Gemiddeld heeft een supermarkt 15000 producten in het assortiment. In dat licht bezien is het aantal van 65 biologische producten in de Nederlandse schappen zeer marginaal, 4 promille van het assortiment. In omringende landen bieden de koplopers 1100 a 1400 biologische producten aan. Milieudefensie vindt dat de Nederlandse sector zijn Europese positie moet verbeteren.
Voor meer informatie:
Milieudefensie persvoorlichting, 020 5507 333 of 2 nov. ter plekke Wouter van Eck, 06 2959 3880.
De onderzoeksresultaten zijn te downloaden op milieudefensie.nl/voedsel.
Voor meer info over koffie in de EKO-tellingen: Koffiecoalitie tel. 020 4284641 of www.koffiecoalitie.nl.