Niet-Winkeldag markeert trend naar consuminderen
P E R S B E R I C H T
Eindhoven, 30 november 2003 - De Internationale Niet-Winkeldag, die afgelopen zaterdag ook in Nederland uitbundig is gevierd, sluit aan bij de huidige trend van terughoudendheid bij de doorsnee-consument. Uit recent onderzoek van de bureaus Q&A en IMT bleek dit weekend dat de sinterklaas- en kerstinkopen dit jaar in Nederland beduidend minder uitbundig zullen zijn dan in voorgaande jaren. Ofschoon de terughoudendheid van veel consumenten vooral een financiele achtergrond lijkt te hebben, zijn natuur en milieu zonder meer gebaat bij een soberder consumptiepatroon. Menig consument ervaarde de Niet- Winkeldag als een morele steun in de rug.
Sympathie
In Nederland kenmerkte de Niet-Winkedag zich vooral door en hoog creatief gehalte. In zestien plaatsen gingen activisten de straat op om aandacht te vragen voor de gevolgen van de overconsumptie voor mens en milieu, en voor de ongelijke consumptiemogelijkheden van mensen wereldwijd. Overal ontmoetten de actievoerders veel sympathie en bijval van het winkelend publiek.
De Nederlandse Niet-Winkeldag is onderdeel van de internationale Buy Nothing Day-campagne, die sinds 1992 wereldwijd wordt gevoerd in het laatste weekend van november.
Dit jaar waren er acties in zo'n 65 landen.Zestien plaatsen
Er waren zaterdag Niet-Winkeldag-acties in zestien plaatsen: Amersfoort, Amsterdam, Barneveld, Den Haag, Arnhem, Den Bosch, Diemen, Eindhoven, Groningen, Leeuwarden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Wageningen en Zevenaar.
De activiteiten werden georganiseerd door lokale initiatiefnemers, vaak samen met lokale organisties zoals jongerenorganisaties, Emmaus, Food Not Bombs, kerkelijke groepen, kraakcafe's, LETS-kringen, afdelingen van Milieudefensie, vredesorganisaties en Weggeefwinkels. Ook deden plaatselijke afdelingen van milieu-, jongeren- en politieke organisaties mee, zoals DWARS, GroenLinks, Jongeren Milieu Actief, Rood en de Groninger Anti-Kapitalisten. Daarnaast waren er initiatieven van groepen die voor de gelegenheid waren samengesteld.
Vele vormen
De Niet-Winkeldag kreeg in Nederland vorm met behulp van anti- hebzuchtpillen, ballonnen met 'Koop Niets!' erop, bodemloze tassen, uitdelen van gratis eten en drinken, huiskamers-op-straat, infokramen, kerkelijke bijeenkomsten, levende muziek, knutsel- en schilderactiviteiten, mini-portemonnees, politieke discussie, ruilkramen, spandoeken, straattheater en weggeef-acties.
Zilveren Wolf voor documentaire over overconsumptie
De Niet-Winkeldagactivisten werden vrijdag blij verrast door de toekenning van de Zilveren Wolf aan de documentaire Surplus - Being Terrorized Into Consumers, tijdens het IDFA-festival in Amsterdam. Deze documentaire van de Zweedse filmmaker Erik Gandini gaat uitvoerig in op de motivatie van vooral jonge mensen wereldwijd om zich te verzetten tegen overconsumptie en de vergiftigende invloed van reclame.
Noten voor de pers:
- Verslagen van lokale acties in Nederland en foto's zijn beschikbaar op http://www.koopniets.nl
- Meer info: 040-2910295 (Dick Verheul, Marta Resink)
- De Nederlandse Niet-Winkeldagcampagne wordt gecoordineerd door Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling
- Meer over de internationale Niet-Winkeldagcampagne op www.koopniets.nl
- Meer over Surplus op www.atmo.se/?pageID=4&articleID=382