Buy Nothing Day-activisten verheugd over filmprijs Surplus
P E R S B E R I C H T
Eindhoven, 29 november 2003 - Precies op het moment dat wereldwijd de Internationale Buy Nothing Day van start ging - op vrijdagavond 28 november - werd bekend dat de Zweedse documentaire 'Surplus: Being Terrorized Into Consumers' de Zilveren Wolf-award heeft gewonnen. De film Surplus (52 min.) gaat vooral in op de achtergronden van jongeren om zich te verzetten tegen de ecologische ramp die overconsumptie veroorzaakt. En op de macht van de reclame.
De Zilveren Wolf, beschikbaar gesteld door de NPS, werd toegekend tijdens het 16e IDFA-festival in Amsterdam. Surplus zal op 12 december op de Nederlandse tv worden uitgezonden in het NPS-programma Het uur van de wolf.
Steun in de rug van Niet-Winkeldagactivisten Niet-Winkeldagactivisten herkennen in Surplus veel van hun eigen argumenten om zich te verzetten tegen de ongebreidelde consumptie- cultuur. Overconsumptie gaat niet alleen ten koste van het milieu (gebruik van grondstoffen en energie, en afvalproblemen), de consumptiemogelijheden van mensen wereldwijd zijn bovendien bijzonder ongelijk verdeeld: 20% van de wereldbevolking, voornamelijk woonachtig in Noord-Amerika, West-Europa en Japan, neemt zo'n 85% van de wereldconsumptie voor zijn rekening.
Vandaag, 29 november, is het ook in Nederland Niet-Winkeldag: in zo'n vijftien steden zijn vandaag publieksvriendelijke acties om het winkelend publiek te vragen eens stil te staan bij hun eigen consumptiepatroon: waarom koop je wat je koopt? Motto van de Niet-Winkeldag is: Genoeg is genoeg!'
Surplus
De documentaire Surplus: Being Terrorized Into Consumers werd gemaakt door de Zweedse filmmaker Erik Gandini. De film begint tijdens de massaprotesten van anders-globalisten tijdens de G8-top in Genua en maakt vervolgens een reis langs de VS, India, China, Italie, Zweden, Hongarije, Canada en Cuba. Surplus gaat op zoek naar antwoorden op vragen als 'waarom leidt het voorrecht om van alles te kunnen kopen niet automatisch tot geluk?' en 'waarom al die leegte ondanks onze welvaart?' George Bush's oproep om massaal te gaan winkelen - de fameuze 'shopping speech' - is in de film gemonteerd. Bush deed deze oproep na de forse terugval van het consumentenvertrouwen als reactie op de aanslagen van 11 september. Bill Gates en Steve Ballmer verkondigen hun geloof dat de computer vrede op aarde zal brengen. En de Canadese Buy Nothing Day-activist Kalle Lasn (Adbusters) waarschuwt voor de mentale vergiftiging door de reclame, stelt dat overconsumptie absoluut on-duurzaam is en dat we in rap tempo door de olievoorraden heenraken. Surplus bevat ook beelden van de internationale oproep om mee te doen aan de Buy Nothing Day (Niet-Winkeldag)-campagne.
Aan de Zilveren Wolf-award, beschkbaar gesteld door de NPS, is een bedrag van 10.000 euro verbonden. Surplus wordt op 12 december uitgezonden in het NPS-programma Het uur van de Wolf. Van 21:00-22:00 op Nederland 3.
- Meer over de internationale Niet-Winkeldagcampagne op www.koopniets.nl
- Meer over Surplus op www.atmo.se/?pageID=4&articleID=382
- Meer informatie: 040-2910295 (Dick Verheul, Marta Resink)