Brochure verschenen: Een einde aan overconsumptie
P E R S B E R I C H T
Eindhoven, 3 november 2003 - Vandaag is de brochure verschenen met de titel 'Een einde aan Overconsumptie', van de hand van de Leidse politicoloog Dr. Marius de Geus. De brochure is een uitgave van Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling.
De brochure bevat de tekst van een lezing die De Geus in het voorjaar van 2003 hield tijdens een drukbezochte bijeenkomst bij Omslag in Eindhoven.
Dr. Marius de Geus (1954) doceert het vak politieke filosofie bij Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Leiden en publiceerde dit jaar zijn nieuwe boek The End of Over-consumption - Towards a Lifestyle of Moderation and Self-restraint'. Dit wetenschappelijke werk vormt een politiek-theoretische onderbouwing van het wereldwijde pleidooi tot consuminderen.
Gezien het enthousiasme tijdens en na de lezing en omdat The End of Over-consumption vooralsnog niet in het Nederlands zal worden vertaald, besloot Omslag de tekst van de lezing bredere bekendheid te geven. Daarnaast vormt de visie van De Geus een belangrijke bijdrage aan de internationale Niet-Winkeldagcampagne.
Omslag coordineert al sinds 1995 elk jaar de Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) in Nederland.Enkele citaten uit de brochure:
,,Uit een oogpunt van de bescherming van natuur en milieu wordt het hoog tijd dat maatschappelijke organisaties, politieke partijen en overheden zich bewust gaan richten op een diepgaande cultuurverandering en het bevorderen van zelfbeperking en matiging van consumptie bij de burgers.''
,,Wie om zich heen kijkt ziet dat veel burgers vastzitten in de tredmolen van steeds langer werken om nog meer spullen te kunnen aanschaffen. Dit algemene verschijnsel heeft echter belangrijke negatieve gevolgen voor diezelfde burgers. Zij hebben vaak nergens meer tijd voor, raken gespannen en lopen de kans op een burnout. Hun levensstijlen en consumptiegedragingen hebben ook nadelige gevolgen voor het milieu en de Derde Wereld. De natuurlijke leefomgeving raakt in toenemende mate vervuild, terwijl de Westerse burgers door hun consumptieve levensstijl bezig zijn om de natuurlijke hulpbronnen van de aarde versneld uit te putten. Het is de hoogste tijd dat maatschappelijke organisaties, politieke partijen en overheden zich bewust gaan richten op een diepgaande cultuurverandering.''
29 november: Niet-Winkeldag
De Internationale Niet-Winkeldag (Buy Nothing Day) is een jaarlijks terugkerende wereldwijde protestdag voor iedereen die zich verzet tegen het consumentisme, het najagen van ongebreidelde economische groei, de macht van de grote bedrijven, de 24-uurs-stressmaatschappij, de zevendaagse koopweek en een leven in dienst van de economie.
Buy Nothing Day werd in 1992 voor het eerst uitgeroepen in Canada. Sindsdien verovert dit consuminder-fenomeen de wereld.
Omslag introduceerde Buy Nothing Day in 1995 in Nederland, onder de naam Niet-Winkeldag. Zaterdag 29 november wordt Niet- Winkeldag in Nederland voor de negende keer gevierd. De dag krijgt vorm met ludieke en publieksvriendelijke acties in verschillende steden.
Een overzicht van de activiteiten staat op www.koopniets.nlMarius de Geus
Marius de Geus (1954, Den Haag) doceert Politieke Filosofie bij Politieke Wetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Hij heeft zich gespecialiseerd in vraagstukken van natuur- en milieubeleid, hetgeen heeft geresulteerd in vele artikelen en de boeken: Politiek, Milieu en Vrijheid (1993), Ecologische Utopieen (1996), Democracy and Green Policital Thought (1996, met Brian Doherty), Ecological Utopias (1999), De Bevrijding van het Landschap (2001, met Thomas van Slobbe), en The End of Over- consumption (2003). Over deze onderwerpen geeft hij regelmatig cursussen en houdt hij lezingen.
De brochure Een einde aan overconsumptie (20 pag) kost E 2,-. Te bestellen door E 3,- (incl. verzendkosten) over te maken naar giro 753665 van Omslag in Eindhoven. Vermeld 'Overconsumptie'.
Noten voor de pers
- Marius de Geus is beschikbaar voor interviews. Hij is bereikbaar op: 071-5273946 (werk te Leiden - op ma, di en do) e-mail: geus@fsw.leidenuniv.nl
- De brochure Een einde aan overcomsumptie is verkrijgbaar bij Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkelig, 040-2910295, omslag@omslag.nl
- Het boek The End of Over-consumption is uitgegeven bij International Books, Utrecht. ISBN 90 5727 046 3. Tel. 030- 2731840
- Alles over de Niet-Winkeldag op: www.koopniets.nl
- Algemene perswoordvoering rond de Niet-Winkeldagcampagne: Omslag, 040-2910295 (Dick Verheul, Marta Resink of Frans Leonard)
- Meer over de internationale Buy Nothing Day-campagne op: www.adbusters.org/campaigns/bnd/