Nieuwe campagne Milieudefensie: Hak en Mona moeten biologisch worden
Amsterdam, 5 juli 2000 --- Milieudefensie heeft tien leidende voedingsmiddelenbedrijven gevraagd hun kwaliteitsmerken biologisch te maken. Het gaat om de groentenconserven van de merken Hak, Iglo, Jonker Fris, Bonduelle en Nutricia babyvoeding, en om de zuivelmerken Mona, Friesche Vlag, Danone, Nestlé en Biogarde. Met dit schriftelijk verzoek, dat vanmorgen bij de bedrijven bezorgd is, ging de nieuwe campagne van Milieudefensie 'Eten zonder bijsmaak' van start.
Het doel van de campagne is een doorbraak te bewerkstelligen van biologische producten. Biologische voedselproducten moeten de kern vormen van wat in de winkel verkrijgbaar is, vindt Milieudefensie, niet slechts een aanvulling op het assortiment. Biologisch eten als norm, zeker voor kwaliteitsproducten. Milieudefensie vraagt de bedrijven om vóór 1 september 2002 over te gaan op volledig biologische ingrediënten voor één van hun belangrijkste producten.
Biologische producten geven de beste garantie voor een gezond milieu. Bij overgang op biologische productiewijzen hebben we niet meer te kampen met schade aan de natuur en het milieu door het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest, met onoverzienbare risico's door genetische manipulatie van landbouwgewassen, en met hormonen en antibiotica in de bio-industrie. Milieudefensie richt zich in haar campagne niet uitsluitend op de voedingsindustrie. Ook de afzetkanalen voor voedselproducten zullen de komende jaren de aandacht krijgen, zoals supermarkten, kantines en restaurants. De overheid wordt aangespoord doortastende maatregelen te treffen die de biologische voedselproductie stimuleren en vervuilende productiewijzen inperken.
Noot voor de redactie:
De persmap is op te vragen bij Milieudefensie, Fatima El Yaichi (020) 5507300.Inhoud van de persmap:
- de brief die verstuurd is aan de bedrijven
- de teksten vanochtend zijn uitgesproken tijdens de perspresentatie door Wijnand Duijvendak, adjunct-directeur Milieudefensie, en Nicole Bakker, campagneleider 'Eten zonder bijsmaak'
- een overzicht van het beleid van de aangeschreven bedrijven met betrekking tot bij elkaar 37 kwaliteitsmerken
- achtergrondinformatie over de negatieve kanten van de huidige kwaliteitsmerken
- 'Biologisch kan!', voorbeelden uit het buitenland
- een overzicht van diverse consumentenonderzoeken
- Etiketten van bekende merken, alvast in een biologisch jasje
Voor meer informatie:
Milieudefensie Persvoorlichting, Mieke van Tankeren, (020) 5507 333