Actieweek 'Schone Kleding'
Pratibha Pandya van Indiase vrouwenvakbeweging SEWA bezoekt NederlandPersbericht
Utrecht, 1 december 1999. Van 6 t/m 12 december vindt de actieweek 'schone kleding' plaats. De week vormt het startschot voor consumentenacties om op plaatselijk niveau - vanuit de eigen gemeente - een bij- drage te leveren aan verbetering van de arbeidsomstandigheden in de internationale kledingindustrie. Meer informatie over deze lokale initiatieven is hieronder te vinden in de bijlage bij dit persbericht.
Pratibha Pandya van de bekende vrouwenvakbeweging SEWA uit India (meer dan 300.000 leden) zal in Nederland zijn om toe te lichten dat lokale consumentenacties hier wel degelijk effect kunnen hebben op de arbeidsomstandigheden van de werkneemsters in de Indiase kledingindustrie. Zij zal op enkele bijeenkomsten in het land sociaal bewuste consumenten een hart onder de riem steken, en tegenwicht bieden aan sceptici die vinden dat veranderingen in de arbeidsomstandigheden van werknemers in arme productielanden toch niet mogelijk zijn.
Wij hopen dat u geïnteresseerd bent om haar tijdens de actie- week te interviewen. Voor afspraken kunt u zich wenden tot Erika Spil (telefoon 030-2321340/06-50886868).
Meer informatie over Pratibha Pandya en SEWA is te vinden op internet (www.antenna.nl/liw/in-sewa.html).
Met vriendelijke groeten,
Henk Boon,
medewerker publiciteit.
Bijlage bij persbericht Pratibha Pandya
Eerste 'Werkgroep Schone Kleren Gemeente' van start
Na jaren van (inter)nationaal actievoeren door de Schone Kleren Kampagne voor 'schone kleren' worden de eerste resulta- ten zichtbaar. C&A, een van de eerste bedrijven die door actievoerders en consumenten onder vuur werden genomen, heeft een instituut opdracht gegeven toe te zien op de 'verantwoorde zakelijke normen bij de inkoop van goederen'. Reebok stuurt zijn eigen onderzoekers naar de fabrieken en vindt daar 'beroerde arbeidsomstandigheden'. KBB en Peek & Cloppenburg zijn bezig een eigen controlesysteem te ontwikkelen.
Met deze resultaten zijn betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie helaas maar een klein stapje dichterbij gekomen. De controlesystemen van de 'kledinggiganten' zijn nog steeds niet openbaar, waardoor het voor de buitenwereld onduidelijk blijft of er daadwerkelijk zaken verbeteren of dat ook dit weer een papieren tijger is. Daarnaast is het voor de produ- centen en consumenten erg ondoorzichtig als ieder bedrijf met zijn eigen code komt.
Op 11 maart 1999 is de Stichting Eerlijk Handels Handvest opgericht. Deze stichting bestaat uit vertegenwoordigers van de branche-organisatie van producenten (FENECON), van de detailhandel midden- en kleinbedrijf (MITEX), de vakbeweging en maatschappelijke organisaties. Deze stichting spreekt bedrijven aan op hun verantwoordelijkheid voor de arbeidsom- standigheden van hun (onder-)aannemers. De Stichting Eerlijk Handels Handvest heeft een code ontwikkeld, gebaseerd op verdragen van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), met daarin een aantal normen:
- vakbondsvrijheid
- geen dwangarbeid
- geen kinderarbeid
- geen discriminatie
- veilige en gezonde arbeidsomstandigheden
- maximum aantal werkuren per week
- het vaststellen van de arbeidsrelatie
- uitbetaling van een 'leefbaar' loon.
Naleving van deze code zal onafhankelijk worden gecontroleerd. De Stichting Eerlijk Handels Handvest zal volgend jaar komen met een winkelkeurmerk voor schone kleren: 'Fair Wear'.
Om de kledingbedrijven en -winkels in hun gemeente over de streep te trekken het 'Fair Wear' keurmerk te gaan voeren, zullen lokale werkgroepen actie voeren. In december start de eerste lokale werkgroep 'Schone Kleren Gemeente' in Wijchen. In andere gemeenten wordt overleg gevoerd over het opzetten van zo'n werkgroep. De basis ligt in het opbouwen van (plaat- selijke) netwerken van verschillende (soorten) organisaties en individuen die onderling zoveel mogelijk informatie en kennis uitwisselen, en met uiteindelijk hetzelfde doel: op plaatse- lijk niveau een bijdrage leveren aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie en het terugdrin- gen van de milieubelasting van kledingproductie. Dit kan door steeds opnieuw aandacht te vragen voor de vaak mensonwaardige arbeidsomstandigheden in deze sector. Door de gemeente te benaderen, voorlichting te geven aan inwoners, het onderhouden van het internationale solidariteitsnetwerk, en door bedrijven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid als opdrachtgever.
De komende maanden zullen overal in het land gesprekken plaats vinden tussen vertegenwoordigers van maatschappelijke organi- saties, bedrijven en gemeente met als doel de realisatie een lokale werkgroep Schone Kleren Gemeente. De eerste twee bij- eenkomsten zijn op 7 december in Groningen en op 8 december in Wijchen. In januari staan bijeenkomsten gepland in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Arnhem.
Vanaf 6 december is de 'Handleiding Schone Kleren Gemeente', met achtergrondinformatie, tips en adviezen voor werkgroepen, te vinden op internet (www.antenna.nl/liw)
Inlichtingen: Henk Boon/Erika Spil, Landelijke India Werkgroep (LIW), tel: 030-2321340, fax: 030-2322246, e-mail: liw@antenna.nl
De LIW is een partner in de Schone Kleren Kampagne, een coalitie van maatschappelijke organisaties die actie voeren voor betere arbeidsomstandigheden in de internationale kle- dingindustrie. Meer info is eveneens te vinden op www.cleanclothes.org