Milieu- en bewonersorganisaties eisen beperking uitgave start- en landingsrechten
Minister Netelenbos zegt Schiphol de wacht aan
Gezamenlijk persbericht
Amsterdam, 1 november 1999 --- Minister Netelenbos heeft Schiphol de wacht aangezegd met haar ‘partiële vaststelling’ van het Gebruiksplan van november 1999 tot november 2000, zoals de luchthaven dat had ingediend. De minister geeft een duidelijk signaal aan de luchthaven dat de huidige geluidsgrenzen bepalend zijn voor hun groeimogelijkheden.
Omdat Schiphol dit jaar al niet binnen die grenzen wist te blijven, eisen Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie Noord-Holland en Platform Leefmilieu Regio Schiphol van Schiphol dat de luchthaven niet meer start- en landingsrechten (slots) afgeeft dan afgelopen jaar: geen groei van 20.000 vluchten dus. Overigens was het was logischer geweest wanneer de minister het plan helemaal niet had vastgesteld en had gevraagd om een Gebruiksplan dat wel binnen de huidige geluidsgrenzen past, aldus de milieu- en bewonersorganisaties.
Geen voldongen feiten
De minister heeft Schiphol laten weten geen overschrijdingen te zullen accepteren van de huidige geluidsgrenzen. Daarom heeft ze er bij Schiphol op aangedrongen niet alle start- en landingsrechten te vergeven. Deze worden vanaf 11 november op een internationale conferentie (IATA) verdeeld.
De milieu- en bewonersorganisaties eisen van Schiphol dat zij snel extra geluidsmaatregelen neemt en niet meer slots verdeelt dan binnen de huidige geluidszone passen. Het is immers onzeker of Schiphol er dit jaar de gewenste 20.000 vluchten bij krijgt. Die extra vluchten kan zij dus ook niet verdelen. Indien Schiphol toch voldongen feiten schept laat ze zien de milieugrenzen niet serieus te nemen.Plannen van Schiphol passen niet
Naar verwachting publiceert minister Netelenbos deze week haar plannen voor nieuwe geluidsgrenzen voor Schiphol tot 2002. De milieu- en bewonersorganisaties zien deze geluidsgrenzen als een belangrijke lakmoesproef. Eerder deed het kabinet de belofte dat een nieuwe zone zou krimpen tot 12.000 zwaargehinderde woningen, dat er nergens extra herrie zou komen en dat huizen die buiten de zone lagen daar ook niet in terecht zouden komen. In het Gebruiksplan 2000 gaat Schiphol uit van een verruiming van de geluidsgrenzen. Schiphol loopt daarmee op de feiten vooruit.
Wanneer het kabinet haar beloften breekt en de geluidsgrenzen toch oprekt, wordt een belangrijke voorwaarde voor deelname aan het Tijdelijk Overleg Platform Schiphol (TOPS) geschonden. De inzet daarvan is immers het formuleren van goede milieugrenzen, die de milieueffecten van het vliegen terugdringen tot het niveau van 1990.
Meer informatie:
Persvoorlichting Milieudefensie:020 – 550 73 33 / 06 - 53 71 58 20
Persvoorlichting Stichting Natuur en Milieu: 030 – 233 13 28 / 030 – 231 61 69 (p)