Indiase boerin bij sorgumveld
 
TERREINWINST
  hoe kleine boeren uit het Zuiden
hun landbouw terugveroveren
 
Inhoudsopgave - Bestellen - Downloaden - Maandblad - Boeken  
 
Archief - Landbouwsite - Duurzaamsite - dDH - Links - Verder >>  
 
 
________    
____

door Joop Landman

1
 
VOORWOORD
 
 
Zo dadelijk nodigt dit boek u uit achterop de motor te gaan zitten en de kleinste dorpjes in de koele Himalaya's (Noord-India), de kurkdroge heuvelgebieden in Rajasthan (West-India) en de kale vlakten in Andhra Pradesh (Zuid-India) te bezoeken. We zullen er praten met boerinnen, boeren en medewerkers van ontwikkelingsorganisaties die vol enthousiasme bezig zijn met veelbelovende, kleinschalige landbouwprojecten. Ook zullen we in New Delhi enkele wetenschappers interviewen. Centraal staat de vraag: 'is er iets fundamenteel aan het veranderen op het platteland van India?' Zijn er her en der in sommige dorpjes 'aardige' projecten, zoals er de laatste veertig jaar her en der aardige projecten waren. Of is er een aanpak gevonden die aanslaat, die exact blijkt te passen bij de politieke omstandigheden van dit moment? Het ei van Columbus? Een aanpak die de komende jaren als een vuur om zich heen zal grijpen?
 
In het tweede deel van dit boek vertellen onderzoekers over vele soortgelijke landbouwprojecten in alle Zuidelijke continenten. Zo maken we onder andere kennis met boerenvernieuwers in Afrika en militante landbezetters in Brazilië. In het nawoord maken we de balans op.
 
Echter, voordat we op reis gaan, moeten we ons verdiepen in de algemene situatie, waarin de Indiase boeren zich bevinden; in de politieke en economische omgeving waarin de boerenvernieuwers aan het werk zijn. De informatie daarover staat in de inleiding. Het is een zwart verhaal over de wals van de globalisering die over het platteland rolt en kleine boeren massaal verplettert. Het laat zien hoe bitter noodzakelijk het is een nieuwe weg in te slaan.

 
*          *           *

>> Verder naar het volgende hoofdstuk.
< Terug naar het begin van dit hoofdstuk.
<< Terug naar de inhoudsopgave.
 
 
 


_
___