[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
[Duurzaamlijst] Wereldwaterforum en HAP-financiering
Beste mensen,
Ik heb het 2e Wereld Water Forum in Den Haag bezocht als
een van de meer dan 16 miljoen Nederlanders en als een
van de meer dan 6 miljard wereldburgers, dwz vooral de
tentoonstelling "worldwaterfair". Dinsdag 21 maart heb ik een
paar uur rondgelopen op het forum. Ik heb me ondanks deze
beperkingen echter diepgaand kunnen dokumenteren, en
wat ontbreekt is via internet gemakkelijk aan te vullen.
(zie www.worldwaterforum.org )
Bijwonen van het hele 2e wereldwaterforum kostte f 1400,
f 1000 voor 3 dagen en f 400 per dag.
Voor de tentoonstelling betaalde je f 7.50 op zaterdag en
zondag, maar f 35.- op de overige dagen.
Hoe langer ik echter over de ministeriele slotverklaring
nadenk, hoe stommer ik hem begin te vinden, al kan ik
er best begrip voor hebben dat hij "het maximaal haalbare
was" in de gegeven omstandigheden.
(zie hieronder voor de verklaring zelf, in het engels)
Bij nauwkeurige lezing blijft de vraag zich echter opdringen,
of het organiserend comitee wel wist hoe je een goede
verklaring op moet stellen waar je gemakkelijk
over kunt discussieren in de organen van de VN, dwz
wandelgangen + conferentiezalen. De formuleringen van zo'n
verklaring moeten direct overgenomen kunnen worden in
internationale verdragen.
Dit betekent, dat je een preambule moet schrijven met daarin
allerlei woorden als
Constaterend,
Overwegende,
Erkennende,
met hierin ook een goede omschrijving van de groep die zich
gebonden weet aan die verklaring.
Vervolgens een reeks artikelen, eventueel in hoofdstukken
gegroepeerd, die de besluitenlijst weergeeft en tenslotte een
aantal bijlagen ("annexen") waarin belangrijke publikaties en
verslagen van de diskussies zijn weergegeven. Dan heb je
tenminste iets, waar niemand echt omheen kan.
Het ging hier uiteindelijk om meer dan 100 ministers, en
consensus bij zo'n grote club met veel bevoegdheden kan
heel wat teweegbrengen.
Die besluiten moeten zich dus richten op doorwerking naar
andere conferenties, vergaderingen en instellingen met meer
bevoegdheden. Dat zoiets nodig is, blijkt alleen al uit de zeer
vervuilde staat waarin de meeste rivieren zich bevinden en het
zeer grote aantal mensen zonder fatsoenlijk drinkwater.
Het lijkt wel, of het de verzamelde ministersclub en
ons ambtenariaat ontbreekt aan officiele schrijfvaardigheid
waarmee je in de VN voor de dag kunt komen; dan kun je
ook een kroonprins niet goed meer opleiden.
Nu heb ik vorig jaar ergens een website gevonden, waarin
deze officiele VN-taal helemaal werd uitgelegd, maar ben
hem helaas kwijtgeraakt.
Wie kan mij helpen aan deze website?
Wie wil meedenken aan het herstellen van dit soort fouten?
Bij het herstellen hiervan denk ik vooral aan het
fatsoeneren van de officiele ministersverklaring in VN-jargon,
uiteraard aangevuld met een konkrete wens om van het recht
op water een mensenrecht te maken en dit in "bevoegde"
organen aan de orde te stellen. Bij meer dan drie aanmeldingen
open ik daargvoor een aparte email diskussiegroep, tenzij
die voor zoiets al bestaat. Dan hoor ik het graag.
De ministersverklaring van dit Second World Water Forum
lijkt mij een goede oefening.
Er moet dus een verklaring van worden gemaakt, waar alle
miljeu en water organisaties achter kunnen staan, gezien de
diskussies op het wereldwaterforum.
Alle teksten, die niet gedragen kunnen worden door de hier
heersende consensus, moeten naar volgende conferenties
getransporteerd worden.
En tenslotte dienen er voorwaarde geschapen te worden, dat
dit soort tekortkomingen niet herhaald worden op de
miljeukonferentie van november in Den Haag, waarin eindelijk
de Kyoto protocollen bekrachtigd moeten worden.
Het lijkt me toe, dat de civil society die zich vooral in de
NGOs lijkt te concentreren, hier niets meer aan het toeval
mag overlaten, maar gewoon moet komen met concrete
voorstellen, geformuleerd in officieel VN-jargon.
Verder viel het me tegen, dat er vrijwel niets doorklonk
van het Haagse Vredescongres dat in mei 1999 in ditzelfde
gebouw, maar aanzienlijk goedkoper, georganiseerd was.
(Engels: Hague Appeal for Peace, HAP, zie www.haguepeace.org )
Dit soort prijsstellingen moeten echt anders in november.
Dan moet er gewoon een einde gemaakt worden aan
officieel en commercieel getraineer in vage teksten
je verder niets aan hebt.
Ik heb op de HAP heel duidelijk gezien en gehoord, dat premier
Kok de vijftig agendapunten in ontvangst nam, en beloofde
er heel zorgvuldig naar te kijken. Bij de organisatie van dit
kongress heb ik van die kijkpartij niets gemerkt; op een klein
tafeltje op de tentoonstelling trof ik slechts een paar foldertjes
van de HAP aan; dat is echt te weinig voor een geloofwaardige
doorwerking van de HAP om wateroorlogen te voorkomen waar
Gorbatsjof het met name over had.
Een en ander toegepast op water, betekent dit, dat er wel
een mensenrecht op goed drink en waswater bestaat,
eventueel ook nog "doorspoelwater" van toiletten, maar niet
zoiets als een "mensenrecht op industriewater", dat dan ook
nog eens zwaar vervuild en vergiftigd weer geloosd mag worden
en al het leven in rivieren benedenstrooms en buitengaats op zee
mag verpesten.
Hier moeten zware boetes op komen.
En, eerlijk gezegd, het recht op industriewater moet dusdanig
verkocht worden aan de industrie, dat daarmee via een soort
basisinkomen voor alle aardbewoners het recht op "water
voor persoonlijk gebruik" gegarandeerd kan worden.
Industriele processen moeten gewoon zodanig ontworpen
worden dat ditvrijwel niet meer mogelijk is.
En misbruik van dit recht op industriewater door lozing van vergif
in het miljeu moet zwaar bestraft worden.
Bijvoorbeeld door een direkt opeisbare boete + gedwongen
uitgifte van aandelen die vervolgens gratis ter beschikking
worden gesteld aan diverse instellingen die in het algemeen
belang werken, vanaf dorps en gemeentelijk niveau tot op
het mondiale niveau. Zo'n gedwongen uitgifte van aandelen
zullen de aandeelhouders nooit leuk vinden, maar het is
wel eigen schuld. Hadden ze maar directeuren moeten
aanstellen die het water zuiver houden. En dan krijgen ze er
ineens externe "pottenkijkers" bij. Van dit soort boeteclausules
zal volgens mij een enorme preventieve werking uitgaan, en
dat is precies wat het miljeu nodig heeft.
Bij "beschikbaarstelling" op het mondiale niveau valt te denken
aan de Universiteit van de Verenigde Naties, de Vredesuniversiteit
van Costa Rica en een waarschijnlijk nog op te richten instelling
waaruit de Civil Society die het Haagse Vredescongress in mei
1999 heeft georganiseerd, alle vredesakties voor de
komende 10 jaar kan betalen (50 agendapunten geordend
in 4 lagen met in totaal 12 speerpunten, zie www.haguepeace.org ).
De kern van deze HAP-financiering moet echter komen
uit andere, meer positieve bronnen, maar aangroei via dit soort
"boeteclausules" moet wel mogelijk zijn, bijvoorbeeld
gemaximeerd op 10 - 30 % van het totale vermogen van
een enkel fonds. Dit soort vermogensgroei is als groei
overigens dubieus, en kost in het begin vooral extra aandacht;
vandaar dus de boete in termen van "Cash + Shares"
Wij hebben in Nederland een dusdanige traditie op het
terrein van democratie en mensenrechten, dat ik het
onacceptabel vind, dat deze traditie door knullig en
sanctievrij taalgebruik in ministeriele slotverklaringen
en conferentiele voorbereidingen niet goed door kan
klinken in officieel VN-jargon. Onze waterschappen zijn
de basis van ons democratisch besef, en dat mag de
de hele wereld best weten.
Letterlijk gesproken groeien "Grassroots" nergens
zo goed als juist in onze waterschappen.
Figuurlijk gesproken mogen wij als klein land daarop
best wel zo trots zijn, dat we de hele wereld zouden
kunnen willen trainen in de zegeningen van het
poldermodel met onze evenredige parlementaire
vertegenwoordiging die een gevolg is geweest van
de basisdemokratie die in onze waterschappen
begonnen is.
Leonard Kater
lgwkater@casema.net
(P.S.: dit schrijfsel mag best omgewerkt worden tot
een publikatie als artikel in een tijdschrift of hoofdstuk
in een boek of als begin van een projektvoorstel)
=========
Onderstaande verklaring is geplukt uit de persverklaringen
op http://www.worldwaterforum.com/journalist/frameset.html
Op de rest van de site is verwarring mogelijk met
het veel eerder gemaakte concept, dat ook
"op 22 maart goedgekeurd is";
===================================
Ministerial Declaration of The Hague
complete text
Ministerial Declaration of The Hague
on
Water Security in the 21st Century
1. Water is vital for the life and health of people and
ecosystems and a basic requirement for the development
of countries, but around the world women, men and
children lack access to adequate and safe water to meet
their most basic needs. Water resources, and the
related ecosystems that provide and sustain them, are
under threat from pollution, unsustainable use, land-use
changes, climate change and many other forces. The link
between these threats and poverty is clear, for it is the
poor who are hit first and hardest. This leads to one simple
conclusion: business as usual is not an option. There is,
of course, a huge diversity of needs and situations around
the globe, but together we have one common goal: to
provide water security in the 21st Century. This means
ensuring that freshwater, coastal and related ecosystems
are protected and improved; that sustainable development
and political stability are promoted, that every person has
access to enough safe water at an affordable cost to lead
a healthy and productive life and that the vulnerable are
protected from the risks of water-related hazards.
2. These threats are not new. Nor are attempts to address
them. Discussions and actions started in Mar del Plata in
1977, continued through Dublin and were consolidated into
Chapter 18 of Agenda 21 in Rio in 1992. They were
reaffirmed in Paris 1998, CSD-6 and in the Second World
Water Forum and Ministerial Conference. The process will
continue in the meeting in Bonn in 2002 ("Dublin+10"),
through the 10-year review of implementation of Agenda 21,
and beyond. These and other international meetings have
produced a number of agreements and principles that are
the basis upon which this and future statements should be
built. The goal of providing water security in the 21st Century
is reflected in the unprecedented process of broad participation
and discussion by experts, stakeholders and government
officials in many regions of the world. This process has
profited from the important contributions of the World Water
Council, who launched the World Water Vision process at
the First World Water Forum in Marrakech, from the formation
of the World Commission on Water in the 21st Century and
from the development of the Framework for Action by the
Global Water Partnership.
The Main Challenges
3. To achieve water security, we face the following main
challenges:
Meeting basic needs: to recognise that access to safe and
sufficient water and sanitation are basic human needs and
are essential to health and well-being, and to empower people,
especially women, through a participatory process of water
management.
Securing the food supply: to enhance food security,
particularly of the poor and vulnerable, through the more
efficient mobilisation and use, and the more equitable
allocation of water for food production.
Protecting ecosystems: to ensure the integrity of
ecosystems through sustainable water resources management.
Sharing water resources: to promote peaceful
co-operation and develop synergies between different
uses of water at all levels, whenever possible, within
and, in the case of boundary and trans-boundary water
resources, between states concerned, through sustainable
river basin management or other appropriate approaches.
Managing risks: to provide security from floods, droughts,
pollution and other water-related hazards.
Valuing water: to manage water in a way that reflects its
economic, social, environmental and cultural values for
all its uses, and to move towards pricing water services
to reflect the cost of their provision. This approach
should take account of the need for equity and the basic
needs of the poor and the vulnerable.
Governing water wisely: to ensure good governance, so
that the involvement of the public and the interests of all
stakeholders are included in the management of water
resources.
Meeting the Challenges
4. We, the Ministers and Heads of Delegation, recognise
that our gathering and this Declaration are part of a wider
process, and are linked to a wide range of initiatives at all
levels. We acknowledge the pivotal role that governments
play in realising actions to meet the challenges.
We recognise the need for institutional, technological and
financial innovations in order to move beyond "business
as usual" and we resolve to rise to meet these challenges.
5. The actions advocated here are based on integrated
water resources management, that includes the planning
and management of water resources, both conventional
and non-conventional, and land. This takes account of
social, economic and environmental factors and integrates
surface water, groundwater and the ecosystems through
which they flow. It recognises the importance of water
quality issues. In this, special attention should be paid to
the poor, to the role, skills and needs of women and to
vulnerable areas such as small island states, landlocked
countries and desertified areas.
6. Integrated water resources management depends on
collaboration and partnerships at all levels, from individual
citizens to international organisations, based on a political
commitment to, and wider societal awareness of, the
need for water security and the sustainable management
of water resources. To achieve integrated water resources
management, there is a need for coherent national and,
where appropriate, regional and international policies to
overcome fragmentation, and for transparent and
accountable institutions at all levels.
7. We will further advance the process of collaboration in
order to turn agreed principles into action, based on
partnerships and synergies among the government, citizens
and other stakeholders. To this end:
A. We will establish targets and strategies, as appropriate,
to meet the challenges of achieving water security. As
part of this effort, we support the development of indicators
of progress at the national and sub-national level. In carrying
this forward, we will take account of the valuable work
done for the Second World Water Forum.
B. We will continue to support the UN system to re-assess
periodically the state of freshwater resources and related
ecosystems, to assist countries, where appropriate,
to develop systems to measure progress towards the
realisation of targets and to report in the biennial World
Water Development Report as part of the overall
monitoring of Agenda 21.
C. We will work together with other stakeholders to develop
a stronger water culture through greater awareness and
commitment. We will identify best practices, based on
enhanced research and knowledge generation capacities,
knowledge dissemination through education and other
channels and knowledge sharing between individuals,
institutions and societies at all appropriate levels. This
will include co-ordination at regional and other levels, as
appropriate, to promote arrangements for coping with
water-related disasters and for sharing experiences in
water sector reform. It will also include international
co-operation in technology transfers to, and capacity
building in, developing countries.
D. We will work together with stakeholders to increase
the effectiveness of pollution control strategies based
on polluter pays principles and to consider appropriate
rules and procedures in the fields of liability and
compensation for damage resulting from activities
dangerous to water resources.
E. Against the background of the preparatory work for
and discussions in The Hague, we will work within
multilateral institutions, particularly the UN system,
International Financial Institutions and bodies established
by Inter-Governmental Treaties, to strengthen
water-related policies and programmes that enhance
water security, and to assist countries, as appropriate,
to address the major challenges identified in this Declaration.
F. We call upon the Secretary General of the United
Nations to further strengthen the co-ordination and
coherence of activities on water issues within the UN
system. We will adopt consistent positions in the
respective governing bodies to enhance coherence
in these activities.
G. We call upon the Council of the Global Environmental
Facility (GEF) to expand activities that are within the
mandate of the GEF in relation to freshwater resources
by catalysing investments in national water management
issues that have a beneficial impact on international
waters.
H. We welcome the contribution of the World Water
Council in relation to the Vision and of the Global Water
Partnership with respect to the development of the
Framework for Action. We welcome follow-up actions
by all relevant actors in an open, participatory and
transparent manner that draws upon all major groups
in society.
I. We note the statements (attached to this declaration)
made by the representatives of the major groups and
welcome them as a clear reflection of their readiness
to work with us towards a secure water future for all.
8. Recognising that the actions referred to in paragraph 7,
including progress on targets and strategies, are
important and ambitious, we will review our progress
periodically at appropriate fora, including the meeting
in Bonn in 2002 and the 10-year review of the
implementation of Agenda 21.
9. The Ministerial Conference acknowledges with
appreciation that a range of issues were discussed
during the Second World Water Forum, and that the
Chair of the Forum presented these issues to the
Ministerial Conference. The importance of these
issues is unquestionable; we will raise them for further
consideration in relevant fora in the future and will
consider their implications for our individual national
situations.
10. The challenges are formidable, but so are the
opportunities. There are many experiences around
the world that can be built on. What is needed is for
us all to work together, to develop collaboration and
partnerships, to build a secure and sustainable water
future. We will, individually and acting together, strive
to achieve this and stimulate and facilitate the
contributions of society as a whole. To this end, we
note with appreciation that pledges were made at
The Hague (attached to our declaration). This Declaration
reflects the determination of our governments and
represents a critical step in the process of providing
water security for all.
11. We, the Ministers and Heads of Delegation, thank
the government and people of The Netherlands for
their vision and for their hospitality in hosting this
conference and forum.
Agreed to on Wednesday 22 March, 2000,
In The Hague, The Netherlands
-----------------------------------------------------------------
De Duurzaamlijst: | Abonnement opzeggen? Stuur een E-mail aan:
voor nieuws, | majordomo@ddh.nl en schrijf in het tekstdeel:
opinie en overleg | unsubscribe duurzaamlijst
-----------------------------------------------------------------
Meer over de Duurzaamlijst op http://www.ddh.nl/duurzaam