[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
[Duurzaamlijst] Niet-Winkeldag grootser dan ooit - zaterdag 27 november
P E R S B E R I C H T
Zaterdag, 27 november
Internationale Niet-Winkeldag grootser dan ooit
Sint-Michielsgestel, 22 november 1999 - De Internationale Niet-
Winkeldag (Buy Nothing Day) op zaterdag 27 november zal dit jaar
uitbundiger worden gevierd dan ooit. Alleen al in Nederland komen er
straataktiviteiten in zeker 25 plaatsen (vorig jaar 20). Wereldwijd
doen er minstens 24 landen mee (vorig jaar 15). Buy Nothing Day wordt
wereldwijd voor de achtste keer gevierd. Nederland viert op 27
november voor de vijfde keer Niet-Winkeldag.
Meer groepen dan ooit tevoren zullen op zaterdag 27 november op
vrolijke en opvallende wijze vorm geven aan de Internationale Niet-
Winkeldag. Op deze 'bevrijdingsdag van het konsumentisme' wordt
aandacht gevraagd voor de gevolgen van de (Westerse) overkonsumptie
voor mens en milieu, voor de ongelijke verdeling van welvaart en
welzijn wereldwijd, en voor de invloed van reklame op ons dagelijks
leven.
Niet-Winkeldag speelt zich in ons land vooral af op straat, midden
tussen het winkelend publiek, met een breed skala van theater, aktie
en informatie-overdracht. Aan de aktiviteiten doen mensen van alle
leeftijden mee. De aktiviteiten worden georganiseerd door leden en/of
samenwerkingsverbanden van verschillende maatschappelijke
organisaties, veelal milieu- en ontwikkelingsgroepen, lokale
ruilhandelkringen (LETS-kringen), Emmaus-groepen, kerkelijke groepen,
kritische konsumenten, wereldwinkels en politieke partijen. Aan de
akties doen opvallend veel jongeren mee.
De Nederlandse Niet-Winkeldag wordt gekoordineerd door Omslag,
Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling, in Sint-Michielsgestel. Omslag
introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. Sindsdien nemen
steeds meer mensen en groepen aktief aan de kampagne deel.
Theater en gratis spullen
De aktievormen varieren van straattheater en het maken van muziek,
tot het inrichten van rust-zones voor gestresste konsumenten en het
uitdelen van kadobonnen voor niet-materiele geschenken, koffie, thee
of gratis soep, of kado-vrijstellingscertifikaten.
Favoriet dit jaar zijn kramen waar 'ooit-gekregen-maar-nooit-
gebruikte' kadootjes kunnen worden ingeleverd of omgeruild. Dergelijke
kramen komen oa. in Amersfoort, Delft, Geldrop, Heerlen, Nijmegen,
Houten, Roosendaal (NB), Rotterdam, Spijkenisse, Tilburg en Den Bosch.
Straattheater wordt opgevoerd in Amsterdam, Hellevoetsluis,
Nijmegen, Roermond, Rotterdam, Utrecht en Hilversum. De acts zijn per
plaats heel verschillend. In Roermond en Rotterdam zal een 'rat-race'
worden gehouden; in de binnenstad van Nijmegen worden 'amazing
discovery-shows' opgevoerd en her en der zullen 'super-gestresste'
konsumenten in het straatbeeld opduiken.
Rust, gratis soep en tevredenheid
In Bilthoven, Amersfoort, Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch wordt
het winkelend publiek uitgenodigd plaats te nemen in een zithoek met
luie stoelen, om even uit te rusten van al het gekoop. In Geldrop,
Hellevoetsluis en Leiden wordt gratis soep uitgedeeld, in Heerlen
gratis 'doosjes met tevredenheid'. Wie zich op Niet-Winkeldag in
Arnhem, Rotterdam, Gouda, Geldrop, Heerlen of Eindhoven in het
winkelgewoel waagt, loopt kans een 'kado-vrijstellingscertifikaat' te
bemachtigen, of een kadobon voor een immaterieel geschenk naar keuze.
In Montfoort houdt schrijver/publicist Hans Ferree in zijn art &
velvet gallery 'de Stierestal' een bric-a-brac markt, waarbij hij zijn
eigen overtollige spullen verkoopt. De opbrengst is voor goede doelen.
Konsuminderkrant
In alle openbare bibliotheken, en bij sommige wereldwinkels, kan de
gratis Konsuminderkrant worden opgehaald. De krant biedt uitvoerige
informatie over de achtergronden van de Internationale Niet-Winkeldag,
feiten en cijfers, en biedt volop suggesties voor en leuker leven met
minder spullen.
De Konsuminderkrant werd geproduceerd door Omslag, om te voorzien
in de jaarlijks toenemende vraag om uitleg over de bedoeling van de
Niet-Winkeldag. De Konsuminderkrant is ook op Internet beschikbaar,
via de website http://www.ddh.nl/nwd
Symbolische dag
De Niet-Winkeldag heeft vooral een symbolische betekenis en richt
zich nadrukkelijk niet tegen winkeliers. Doel van de dag is om de
Westerse konsumptiepatronen aan de orde te stellen. De negatieve
aspekten van ongebreidelde konsumptie en het bieden van duurzame
alternatieven staan centraal. Genieten van wat je hebt, in plaats van
treuren om wat je nog niet hebt.
De Niet-Winkeldag wil een dag per jaar een ander geluid laten horen
dan wat de reklame ons 365 dagen per jaar toeschreeuwt. Aan de lokroep
'koop meer' voegen konsuminderaars slechts een woord toe: Waarom?
Wereldwijd staat Niet-Winkeldag in het teken van 'Genoeg is genoeg!'
Wereldwijde aktiedag
Ook internationaal krijgt Buy Nothing Day steeds meer navolging.
Begonnen in 1992, als een persoonlijk initiatief van de Canadees Ted
Dave, wordt Buy Nothing Day inmiddels op enigerlei wijze gevierd in
minstens 24 landen: Australie, Belgie, Brazilie, Canada, Denemarken,
Duitsland, de Filippijnen, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie,
Hongarije, Israel, Letland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-Ierland,
Noorwegen, Oostenrijk, Panama, Polen, Slovenie, Slowakije, Tsjechie en
in tal van staten in de VS.
Waren het tot vorig jaar vooral Westerse landen die meededen aan
Buy Nothing Day, dit jaar begint de Niet-Winkeldag ook door te breken
in Oost-Europa, met aktieve deelnemers in Polen, Hongarije, Letland,
Slovenie, Slowakije en Tsjechie. Ook in Israel, Panama, Brazilie en op
de Filippijnen wordt dit jaar aktief opgeroepen tot deelname aan Buy
Nothing Day.
-------------------
Noten voor de pers:
* Bel voor informatie over de Internationale Niet-Winkeldagkampagne
en voor interviews met initiatiefnemers, aktivisten en plaatselijke
organisatoren in binnen- en buitenland: 073-5941622 (Marta Resink),
030-2730100 (Dick Verheul) of 026-3645094 (Jack Stoop).
* Op de Niet-Winkeldag-website (http://www.ddh.nl/nwd) is uitvoerige
informatie beschikbaar over de Internationale Buy Nothing Day-
kampagne, met een overzicht van de aktiviteiten in Nederland, nieuws
en achtergronden, feiten en cijfers, aktieverslagen van vorig jaar
en een overzicht van kontaktpersonen in binnen- en buitenland.
* De integrale tekst van de Konsuminderkrant is te raadplegen op
de website http://www.ddh.nl/nwd/1999/krant
* Het kampagne-logo voor de Nederlandse Niet-Winkeldag werd dit jaar
ontworpen door Olivier Rijcken. Dit logo is te downloaden van de
website, of wordt u op verzoek toegezonden.
* Het kampagneteam van Omslag staat ook redakteuren en programmamakers
van radio en tv graag met raad en daad bij, bijvoorbeeld met
audio-visueel materiaal.
* Zaterdag 27 november: Niet-Winkeldag * <http://www.ddh.nl/nwd> *
--------------------------------------------------------------------
Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@antenna.nl
Postbus 163, 5270 AD Sint-Michielsgestel - 073-5941622 / 030-2730100
--------------------------------------------------------------------
Please send us only messages in plain ASCII. No attachments. Thanks!
-----------------------------------------------------------------
De Duurzaamlijst: | Abonnement opzeggen? Stuur een E-mail aan:
voor nieuws, | majordomo@ddh.nl en schrijf in het tekstdeel:
opinie en overleg | unsubscribe duurzaamlijst
-----------------------------------------------------------------
Meer over de Duurzaamlijst op http://www.ddh.nl/duurzaam