[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
[Duurzaamlijst] Record-aantal aktiviteiten op Niet-Winkeldag, 27 november
P E R S B E R I C H T
Record-aantal aktiviteiten op Internationale
Niet-Winkeldag, zaterdag 27 november
Sint-Michielsgestel, 11 november 1999. - De Internationale Niet-
Winkeldag, op zaterdag 27 november, zal dit jaar uitbundiger worden
gevierd dan ooit. Alleen al in Nederland zijn er aktiviteiten in zeker
25 plaatsen (vorig jaar 20). Wereldwijd doen er minstens 19 landen mee
(vorig jaar 15). Wereldwijd is het de achtste Buy Nothing Day. In
Nederland is het dit jaar voor de vijfde keer Niet-Winkeldag.
Buy Nothing Day/Niet-Winkeldag kan worden gezien als een
'bevrijdingsdag van het konsumentisme'. Het is een dag van vrolijk en
kritisch protest tegen de Westerse overkonsumptie, de ongelijke
verdeling van welzijn en welvaart wereldwijd en de invloed van reklame
op ons dagelijks leven. Wereldwijd staat de Niet-Winkeldag in het
teken van 'Genoeg is genoeg!' De Niet-Winkeldag wil een dag per jaar
een ander geluid laten horen dan wat de reklame ons 365 dagen per jaar
toeschreeuwt. Aan de lokroep 'koop meer' voegen konsuminderaars
slechts een woord toe: Waarom?
Nederlandse Niet-Winkeldag
In Nederland spelen de Niet-Winkeldagaktiviteiten zich vooral af op
straat, tussen het winkelend publiek. De aktievormen varieren van
straattheater en muziek, tot het inrichten van rust-zones voor
gestresste konsumenten en het uitdelen van kadobonnen voor niet-
materiele geschenken, vrijstellingscertifikaten of gratis soep.
Favoriet dit jaar zijn kramen waar 'ooit-gekregen-maar-nooit-
gebruikte' kadootjes kunnen worden ingeleverd of omgeruild.
De plaatselijke aktiviteiten worden uitgevoerd door samenwerkings-
verbanden van verschillende maatschappelijke organisaties, veelal
milieu- en ontwikkelingsgroepen, lokale ruilhandelkringen (LETS),
kerkelijke groepen en kritische konsumenten. Aan de akties doen ook
opvallend veel jongeren mee.
De plaatsen waar Niet-Winkeldagaktiviteiten in voorbereiding zijn,
zijn: Amersfoort, Arnhem, Assen, Bilthoven, Delft, Den Bosch, Den
Haag, Deventer, Eindhoven, Geldrop, Gouda, Heerlen, Hellevoetsluis,
Hilversum, Houten, Leeuwarden, Leiden, Meppel, Nijmegen, Roermond,
Rotterdam, Spijkenisse, Tilburg, Utrecht en Zwolle.
Vijf jaar Niet-Winkeldag in Nederland
De Niet-Winkeldag heeft vooral een symbolische betekenis en richt
zich nadrukkelijk niet tegen winkeliers. Doel van de dag is om de
Westerse konsumptiepatronen aan de orde te stellen. De negatieve
aspekten van ongebreidelde konsumptie en het aanreiken van duurzame
alternatieven staan centraal. Genieten van wat je hebt, in plaats van
treuren om wat je nog niet hebt.
Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, in Sint-
Michielsgestel, introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland
en koordineert sindsdien de Nederlandse Niet-Winkeldagkampagne. De
aktieve belangstelling voor dit konsuminder-fenomeen neem ieder jaar
toe. De aktivisten die op Niet-Winkeldag de straat op gaan, krijgen
over het algemeen veel bijval van het winkelend publiek. Veel mensen
herkennen zichzelf in de soms karikaturale theater-acts en vragen
spontaan om uitleg en informatie over de bedoeling van de Niet-
Winkeldag. Ook blijken veel mensen behoefte te hebben aan praktische
suggesties voor een minder milieubelastende en duurzamer leefstijl.
Konsuminderkrant
Om te voldoen aan de groeiende vraag naar informatie heeft Omslag
de Konsuminderkrant gemaakt. Deze gratis krant staat boordevol
informatie, feiten en cijfers, achtergronden en kritische
beschouwingen over ondermeer menselijke behoeften, kinderen en
reklame, hoe de ekonomie werkt en suggesties voor het onderwijs.
Daarnaast bevat de Konsuminderkrant veel praktische tips en suggesties
voor een leuker leven met minder spullen.
De Konsuminderkrant is vanaf 18 november, zolang de voorraad
strekt, verkrijgbaar bij alle openbare bibliotheken in Nederland.
Losse exemplaren zijn ook verkrijgbaar bij Omslag.
Wereldwijde aktiedag
Ook internationaal krijgt Buy Nothing Day steeds meer navolging.
Begonnen in 1992, als een persoonlijk initiatief van de Canadees Ted
Dave, wordt Buy Nothing Day inmiddels gevierd in minstens 18 landen:
Australie, Belgie, Canada, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk,
Groot-Brittannie, Hongarije, Letland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-
Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Slovenie, Tsjechie en in tal
van staten in de VS.
----------------------------------------------------------------------
Noten voor de pers:
* Bel voor informatie over de Internationale Niet-Winkeldagkampagne en
voor interviews met initiatiefnemers, aktivisten en plaatselijke
organisatoren in binnen- en buitenland: 073-5941622 (Marta Resink),
030-2730100 (Dick Verheul) of 026-3645094 (Jack Stoop).
* De Konsuminderkrant 1999 zal op 17 november aan de media worden
gepresenteerd, tijdens een perspresentatie in Den Haag. De integrale
tekst van de Konsuminderkrant is vanaf 18 november beschikbaar op de
website www.ddh.nl/nwd.
* Op de Niet-Winkeldag-website (www.ddh.nl/nwd) is uitvoerige
informatie beschikbaar over de Internationale Buy Nothing Day-
kampagne, met een overzicht van aktiviteiten in Nederland, nieuws en
achtergronden, feiten en cijfers, aktieverslagen van vorig jaar en
een overzicht van kontaktpersonen in binnen- en buitenland.
* Het kampagne-logo voor de Nederlandse Niet-Winkeldag werd dit jaar
ontworpen door Olivier Rijcken. Dit logo is te downloaden van de
website, of wordt u op verzoek toegezonden.
* Het kampagneteam van Omslag staat ook redakteuren en programmamakers
van radio en tv graag met raad en daad bij, bijvoorbeeld met audio-
visueel materiaal.
---------------------- Waarom Niet-Winkeldag? ---------------------------
Konsuminderen is eerlijk delen
Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86% van de wereldwijde
konsumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de mensen
op deze aardbol moet daarom genoegen nemen met de resterende veertien
procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van de wereld
en tot schending van mensenrechten.
Daarom wordt Niet-Winkeldag vooral gevierd in ekonomisch rijke
landen. In deze landen vindt een gigantische overkonsumptie plaats,
met een navenant grote milieu-aantasting. Het zijn tevens de kulturen
die zich kenmerken door stress en chronisch tijdgebrek, vereenzaming,
ontevredenheid, welvaartsziekten en allerlei vormen van verslaving,
waaronder koopverslaving!
Het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties konkludeerde in
1998 dat ongebreidelde konsumptie de kloof tussen arm en rijk
verbreedt. ,,De humanitaire gevolgen van de huidige konsumptiepatronen
zijn onaanvaardbaar. De immense ongelijkheid in
konsumptiemogelijkheden heeft geleid tot uitsluiting van meer dan een
miljard mensen, die zelfs niet in hun meest elementaire
konsumptiebehoeften kunnen voorzien'', aldus het UNDP.
Konsuminderen spaart het milieu
De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op aarde.
De meest geindustrialiseerde landen hebben de grootste 'ekologische
footprints': als je alle beschikbare grond op aarde deelt door het
aantal inwoners, is er voor iedere wereldbewoner 1,7 hektare
milieugebruiksruimte beschikbaar. De gemiddelde Nederlander legt
beslag op 4,7 hektare, vooral omdat we voor onze voedselvoorziening en
konsumptiedrift erg veel milieuruimte in andere landen opsouperen.
Weliswaar komen er steeds meer milieuvriendelijke produkten en
energiezuiniger apparaten, maar daar worden er steeds meer van
verkocht. De CO2-uitstoot vertoont al jarenlang een stijging, terwijl
die eigenlijk fors zou moeten dalen. De Nationale Milieubalans van het
RIVM noemt als belangrijkste oorzaak: de toegenomen konsumptie.
De Niet-Winkeldagkampagne sluit aan bij de wereldwijde afspraak om
'niet-duurzame produktie- en konsumptiepatronen te reduceren en te
elimineren' (artikel 8 Verklaring van Rio, UNCED, 1992)
Leven op te grote voet
Niet alleen in humanitair en ekologisch opzicht leven Westerse
wereldburgers op veel te grote voet, ook financieel! Om mee te
(kunnen) blijven doen aan de rat-race, steken steeds meer mensen zich
in de schulden. De Nederlandse banken verleenden het afgelopen jaar
15% meer konsumptief krediet (totaal 6 miljard), waarmee het
totaalbedrag aan uitstaande schulden voor konsumptieve kredieten steeg
naar bijna 30 miljard gulden. Nederland stond eind september voor ruim
9,5 miljard in het rood (bron CBS). Steeds meer mensen zijn niet in
staat om die schulden af te betalen. Bij de Nederlandse Vereniging
voor Volkskrediet werd dit jaar 21% meer verzoeken voor schuldsanering
ingediend (totaal 40.000). Dat is een verdubbeling in acht jaar tijd.
Genoeg is genoeg!
De reklame-industrie en de konsumptiekultuur kreeren een vrijwel
onstilbare honger naar steeds meer. Op Niet-Winkeldag worden
konsumenten uitgenodigd om tenminste een dag per jaar te zeggen:
Genoeg is genoeg!
De omslag naar een minder jachtige en minder konsumptieve leefstijl
begint zich gaandeweg af te tekenen. Het NIPO konkludeerde onlangs dat
driekwart van de Nederlandse bevolking zich ergert aan overmatige
reklame. En uit een onderzoek van bureau Trendbox bleek dat een
groeiend aantal mensen er geen probleem mee zou hebben om financieel
een stap terug te doen in ruil voor een rustiger en prettiger sociaal
leven. De Niet-Winkeldag geeft deze nieuwe trend een extra impuls.
* Zaterdag 27 november: Niet-Winkeldag * <http://www.ddh.nl/nwd> *
--------------------------------------------------------------------
Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@antenna.nl
Postbus 163, 5270 AD Sint-Michielsgestel - 073-5941622 / 030-2730100
--------------------------------------------------------------------
Please send us only messages in plain ASCII. No attachments. Thanks!
-----------------------------------------------------------------
De Duurzaamlijst: | Abonnement opzeggen? Stuur een E-mail aan:
voor nieuws, | majordomo@ddh.nl en schrijf in het tekstdeel:
opinie en overleg | unsubscribe duurzaamlijst
-----------------------------------------------------------------
Meer over de Duurzaamlijst op http://www.ddh.nl/duurzaam