[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
[Duurzaamlijst] vijfde Internationale Niet-Winkeldag, 27 november
PERSBERICHT / VOORAANKONDIGING
Nederland beleeft vijfde Niet-Winkeldag
op zaterdag 27 november 1999
Buy Nothing Day in 17 landen
Sint-Michielsgestel, 30 september 1999
Meer groepen dan ooit zullen op zaterdag 27 november de straat op
gaan om vorm te geven aan de Internationale Niet-Winkeldag. Nu al zijn
er in negentien Nederlandse gemeenten groepen aktief met het
voorbereiden van aktiviteiten. Dat aantal zal de komende weken
ongetwijfeld nog flink toenemen, zo verwachten de Nederlandse
kampagne-koordinatoren. Ook internationaal breidt Buy Nothing Day zich
uit. Dit jaar wordt de 'konsuminderdag' in minstens 17 landen gevierd.
Buy Nothing Day/Niet-Winkeldag is een dag van vrolijk en kritisch
protest tegen de Westerse overkonsumptie, de ongelijke verdeling van
welzijn en welvaart wereldwijd en de invloed van reklame op ons
dagelijks leven. Wereldwijd staat de Niet-Winkeldag dit jaar in 17
landen in het teken van 'Genoeg is genoeg!'
Internationaal is het op zaterdag 27 november voor de achtste keer
'Buy Nothing Day'. In Nederland wordt de Niet-Winkeldag dit jaar voor
de vijfde keer gehouden.
* Nederlandse Niet-Winkeldag
In Nederland speelt de Niet-Winkeldag zich vooral af op straat,
tussen het winkelend publiek. De aktievormen varieren van straattheater
en het afzetten van koopvrije zones, tot het uitdelen van
kado-vrijstellingscertifikaten. Vorig jaar werden er in enkele steden
speciale kramen ingericht waar 'ooit-gekregen-maar-nooit- gebruikte'
kadootjes konden worden ingeleverd of omgeruild. Ook dit jaar zullen
dergelijke kramen weer her en der verschijnen.
De plaatselijke aktiviteiten worden uitgevoerd door samenwerkings-
verbanden van verschillende maatschappelijke organisaties, veelal
milieu- en ontwikkelingsgroepen, lokale ruilhandelkringen (LETS),
kerkelijke groepen en kritische konsumenten. Aan de akties doen ook
opvallend veel jongeren mee.
Naar verwachting zullen dit jaar ook veel plaatselijke
Milieudefensiegroepen en wereldwinkels bij de Niet-Winkeldagkampagne
aansluiten. Ook Jongeren Milieu Aktief roept zijn achterban op om op
27 november in aktie te komen.
De negentien Nederlandse gemeenten waar initiatiefgroepen opvallende
Niet-Winkeldag aktiviteiten voorbereiden zijn: Amersfoort, Arnhem,
Assen, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Geldrop, Gouda, Hilversum,
Houten, Leeuwarden, Leiden, Meppel, Roermond, Rotterdam, Spijkenisse,
Tilburg en Zwolle. Het aantal plaatsen zal zich de komende tijd nog
uitbreiden.
De Nederlandse Niet-Winkeldag-kampagne wordt gekoordineerd door
Omslag, werkplaats voor duurzame ontwikkeling, in Sint-Michielsgestel.
Omslag introduceerde de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland. Sindsdien
neemt de aktieve belangstelling voor dit konsuminder-fenomeen hand
over hand toe.
* Wereldwijde aktiedag
Ook internationaal krijgt Buy Nothing Day steeds meer navolging. De
dag wordt dit jaar in ieder geval gevierd in: Australie, Belgie,
Canada, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Letland,
Nederland, Nieuw-Zeeland, Noord-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen,
Slovenie, Tsjechie en de Verenigde Staten.
De aktievoerders die op Niet-Winkeldag overal ter wereld de straat
op gaan, weten zich gesteund door de uitkomsten van de recente Human
Development Reports. Deze jaarlijkse rapportages van het
ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties tonen aan dat
ongebreidelde konsumptie de kloof tussen arm en rijk verbreedt: 86
procent van de uitgaven voor persoonlijke konsumptie wordt gedaan door
slechts 20 procent van de wereldbevolking.
----------------------------------------------------------------------
* Bel voor informatie over de Internationale Niet-Winkeldagkampagne
en voor interviews met initiatiefnemers, aktivisten en plaatselijke
organisatoren in binnen- en buitenland: 073-5941622 (Marta Resink),
030-2730100 (Dick Verheul) of 026-3645094 (Jack Stoop).
* Op de Niet-Winkeldag-website (http://www.ddh.nl/nwd) is uitvoerige
informatie beschikbaar over de Internationale Buy Nothing Day-
kampagne, met nieuws en achtergronden, feiten en cijfers,
aktieverslagen van vorig jaar en een overzicht van kontaktpersonen
in binnen- en buitenland.
* Het kampagne-logo voor de Nederlandse Niet-Winkeldag werd dit jaar
ontworpen door Olivier Rijcken. Dit logo is te downloaden van de
website, of wordt op verzoek toegezonden.
* Het kampagneteam van Omslag staat ook redakteuren en programmamakers
van radio en tv graag met raad en daad bij, bijvoorbeeld met audio-
visueel materiaal.
======================================================================
Bijlage: WAAROM EEN NIET-WINKELDAG?
* Ongelijke verdeling
De aarde biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders
hebzucht (Mahatma Gandhi). De rijkdom in de wereld is ongelijk
verdeeld. Twintig procent van de wereldbevolking neemt 86% van de
wereld-konsumptie voor zijn rekening. De overgrote meerderheid van de
mensen op deze aardbol moet daarom genoegen nemen met de resterende
veertien procent. Dat leidt tot honger en armoede in grote delen van
de wereld en tot schending van mensenrechten.
* Aantasting van het milieu
De Westerse leefstijl vormt een bedreiging voor het milieu op
aarde. Weliswaar komen er steeds meer milieuvriendelijke produkten en
energiezuiniger apparaten, maar die verbetering zou volledig teniet
worden gedaan als iedere wereldbewoner zou gaan leven als een
Westerling. De luxe waarin de meeste mensen in het Westen leven is
alleen mogelijk doordat anderen veel te weinig hebben.
De CO2-uitstoot vertoont al jarenlang een stijging, terwijl die
eigenlijk fors zou moeten dalen. De Nationale Milieubalans van het
RIVM noemt als belangrijkste oorzaak: de toegenomen konsumptie.
* Invloed van de reklame
De reklame praat ons aan dat we van alles nodig hebben om ons
gelukkig te voelen of om 'erbij te horen'. Maar geluk heeft meestal
niets te maken met het bezit van spullen, een auto of meegaan met elke
modetrend. Produkten dienen vaak als symbolen om iets immaterieels uit
te drukken: aandacht, gezag, status of identiteit. Of ze dienen ter
kompensatie van een gevoel van ontevredenheid of frustratie over iets
anders.
Hebben we echt zoveel, en steeds meer spullen nodig? Of zijn onze
werkelijke behoeften van een heel andere orde?
* Buy Nothing Day
De Canadees Ted Dave zette een nieuwe trend in, toen hij in 1992
de eerste Buy Nothing Day uitriep. ,,Als de klant koning is, dan kan
ik als koning besluiten om 'nee' te zeggen', zo redeneerde hij.
Sindsdien verovert Buy Nothing Day de wereld. In 1999 doen er al 17
landen mee.
In 1995 introduceerde Omslag de Niet-Winkeldag in Nederland. Op 27
november 1999 is het woord aan Koning Klant: Genoeg is genoeg!
* Zaterdag 27 november: Niet-Winkeldag * <http://www.ddh.nl/nwd> *
--------------------------------------------------------------------
Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@antenna.nl
Postbus 163, 5270 AD Sint-Michielsgestel - 073-5941622 / 030-2730100
--------------------------------------------------------------------
Please send us only messages in plain ASCII. No attachments. Thanks!
-----------------------------------------------------------------
De Duurzaamlijst: | Abonnement opzeggen? Stuur een E-mail aan:
voor nieuws, | majordomo@ddh.nl en schrijf in het tekstdeel:
opinie en overleg | unsubscribe duurzaamlijst
-----------------------------------------------------------------
Meer over de Duurzaamlijst op http://www.ddh.nl/duurzaam