<>

[Duurzaamlijst] Lees dit even: over de Duurzaamlijst zelf.

Beste mensen,

De duurzaamlijst is duidelijk nog vorm aan het krijgen en er
heerst wat verwarring en ongerustheid onder de abonnees. Dat
blijkt uit diverse (verkeerd gestuurde) mailtjes in de lijst en
reacties die ik ontvang.
Op zich wellicht een goed teken: Blijkbaar is de Duurzaamlijst
voor velen een eerste kennismaking met een E-mail mailing list en
zijn we nog bezig het medium te verkennen. Maar dat moet niet te
lang duren, anders haken mensen af. Vandaar enige toelichting,
lees s.v.p. even mee.

Drie zaken steken er uit:

1. Al die mailtjes kosten me te veel geld
2. Ik kan dit niet allemaal lezen, te veel berichten
3. Problemen met abonneren en opzeggen

1. Kosten

Niets op tegen als je op de telefoonrekening wilt letten, maar
hierover heerst vaak een misverstand: Het 'lange internetten'
zit'm in het websurfen, downloaden e.d., niet in de E-mail.

Normale E-mailtjes (zonder attachments) zijn piepklein als
bestand. Zodra je er een paar tegelijk ophaalt, is het bedrag per
E-mailtje nauwelijks in centen uit te drukken. Je kunt zelfs
tijdens het lezen van een webpagina ondertussen even de E-mail
ophalen en dan is het feitelijk gratis. (Mailprogramma starten
naast uw browser, voor een leespauze even 'mail ophalen' starten,
dan weer terug naar de browser en verder lezen).

2. Help, ik kan dit niet allemaal lezen!

Dit duidt op problemen met het 'informatie-management': hoe ga je
om met de stroom informatie:

- Accepteer allereerst dat je niet alles kunt volgen. Als je een
  paar abonnementen hebt op mailing lists, wordt de hoeveelheid
  mailtjes al snel groot, te groot lijkt het.
- Op dat moment stel je je prioriteiten vast en gaat berichten
  selecteren.
  Feitelijk hetzelfde als je gewend bent bij de dagelijkse krant:
  Je hebt een abonnement op de krant met de meeste interessante
  info en visies voor jou. Maar je weet dat je niet alles kunt
  lezen. Je bladert de krant door en leest vervolgens selectief
  wat je interesseert.

Een computer kan een deel van die selectie al automatisch doen.
(Maak een paar extra folders, mappen of directories en gebruik de
'mail filters' in je programma om E-mailtjes te sorteren).
En alle niet gelezen berichten mogen straffeloos weggegooid
worden. Het levert niet eens afval op, het stukje harddisk wordt
100% recycled.

Kortom: lees zoals je een krant leest of TV kijkt: pik de krenten
uit de pap en druk (al dan niet met passend commentaar) vooral
veelvuldig op de 'delete' knop! (Dat lucht soms meer op dan een
spelletje).
En net als een krant zeg je een E-mail mailing list op als er te
weinig interessants voor je in staat of je er helemaal niet meer
aan toe komt.

Belangrijke afwegingen voor een abonnement op een E-mail mailing
list:

- Wat is een interessante E-mail mailing list: komt er regelmatig
  genoeg iets langs dat in mijn straatje past. Verwacht niet dat
  alles interessant is, niemand verwacht ook dat je alles leest.
- Blijken voldoende afzenders/organisaties betrouwbare informatie
  te leveren: is deze E-mail mailing list van belang om 'bij te
  blijven' of van journalistieke waarde (bijv. voor een eigen
  publicatie)
- Het feit dat bepaalde E-mail mailing lists de snelste en
  actueelste nieuwskanalen zijn binnen hun 'vakgebied'
- Het feit dat veel E-mail mailing lists tevens een platform
  zijn: je kunt ook zelf nieuws verspreiden, info navragen,
  discussieren en elektronisch vergaderen; je hebt een
  publiciteitskanaal, vraagbaak en klankbord achter de hand
- Het feit dat veel E-mail mailing lists 'democratische', open
  kanalen zijn: niet een redactie bepaalt wat 'nieuws' en
  'belangrijk' is, dat bepaalt de afzender. De lezer is
  vervolgens eigen redacteur en doet eigen nieuwsgaring.
  Principieel onafhankelijke kanalen dus, waar we zuinig op
  moeten zijn en waarvan we samen de kwaliteit moeten waarborgen

Een abonnement op een E-mail mailing list kost altijd wat tijd,
zelfs als je elk bericht ongelezen wist. De afweging is simpel:
Staat die tijd in verhouding tot het profijt dat je ervan hebt.

3. Abonneren, opzeggen

Bijna alle E-mail mailing lists zijn geautomatiseerd. Abonneren
en opzeggen is 'zelfbediening' (anders zou het beheer te veel
werk worden en de lijst niet gratis kunnen zijn).
De meeste E-mail mailing lists hebben dan ook documentatie over
deze zelfbediening. De beheerder spreek je alleen aan als je er
'echt' niet zelf uitkomt.

- Allereerst is daar het 1e bericht: de welkomstekst. Aangeraden
  wordt altijd deze te bewaren. Hierin staat info over opzeggen
  en andere administratieve zaken. Sla deze berichten op in een
  aparte map en je hebt gelijk ook een overzicht op welke lijsten
  je geabonneerd bent.
- Meestal staan onder elk E-mailtje van een E-mail mailing list
  een aantal basisgegevens. In dit geval zelfs precies hoe je je
  abonnement opzegt. Nu blijkt helaas wel dat sommige mailers
  deze slottekst wat vervormen. Maar dan is er altijd nog de
  weblink helemaal aan het eind: http://www.ddh.nl/duurzaam
  Heb je een normale Windows PC dan dubbelklik je hierop en
  voila: je browser brengt je (eventueel na inbellen) direct naar
  deze pagina. 1 klik verder en daar is de gehele welkomstekst,
  nog een klik en je kunt heel makkelijk op een webpagina
  opzeggen of abonneren. Kan ook direct, zoals reeds eerder
  gemeld: dubbelklik nu op
  http://www.ddh.nl/datacom/mailinglist/machine
- Elke automatische E-mail mailing list heeft 3 belangrijke
  adressen:
  1. Het adres voor posten in de lijst (hier
     duurzaamlijst@ddh.nl). Iedereen krijgt de E-mail aan dit
     adres, stuur daarheen dus geen opzeggingen of vragen over de
     lijst zelf
  2. Het adres voor abonneren en opzeggen (hier
     majordomo@ddh.nl). Ook als je niet precies weet wat je
     Majordomo moet sturen: hij stuurt vanzelf een helptekst
     retour als het fout is
  3. Het adres van de beheerder voor hulp, vragen over de lijst
     e.d. (hier boyd@) s.v.p. alleen in noodgeval
     storen :-)

Tot slot, voor meer over E-mail mailing lists (netiquette,
attachments, enz.): http://www.ddh.nl/datacom/mailinglist

Dank voor je aandacht,

Boyd Noorda
(beheer Duurzaamlijst)

Bouw mee aan onafhankelijke Internetplatforms zoals http://www.ddh.nl
|            Socia Media: working for sustainable media             |
|        P.O. box 13510, 2501 EM The Hague, The Netherlands         |
| E-mail: boyd@ Voice: +31-703654124 Fax: +31703614000 |
|        World Wide Web: http://www.sociamedia.nl/home.html         |