[Duurzaamlijst] Gentech

Beste Wytze

Bedankt voor je antwoord.
Ik weet eigenlijk niets van plantenveredeling en GM en heb
op dit punt dus adviezen nodig.

Ik merk echter dat je niet begrijpt waar het mij eigenlijk
om te doen is, zodat je antwoord de kern niet echt raakt.

Het huidig CO2 probleem zie ik zo, dat we moeten zoeken naar
manieren om al het CO2 dat ooit door het verstoken van
fossiele brandstoffen in de lucht is gekomen, er weer uit te
halen.

We zullen dus alle ruimte in de plantenwereld moeten benutten,
en dat betekent dus zo weinig mogelijk ingrepen die de maximale
hoeveelheid biomassa reduceren.

Volgens mij komt landbouw ALTIJD neer op reductie van
de totale hoeveelheid biomassa op een stuk grond, om het even
of het nu permacultuur is of iets anders.

Dus zo weinig mogelijk landbouw, en stedebouw alleen indien
op de daken weer planten gaan groeien of andere energie
voorzieningen. De huidige  gewoonte of mode om alle daken
wegen en parkeerplaatsen als een grote steen en grindwoestijn
aan te leggen moet dus verdwijnen.

Alle wegen zouden volgens mij overdekt moeten worden
met zonnepanelen of grasdaken. Koeien hoeven er
niet direkt op te grazen, maar muizen en konijnen zijn welkom.

Volgens mij werkt de spontane groei in een natuurlijk landschap
altijd zo, dat de maximale hoeveelheid biomassa gegeven
de mogelijkheden aan zonlicht, warmte, water en nutrienten
vastgelegd wordt in een dynamisch evenwicht .

Hier valt weining aan te verbeteren, behalve misschien
door import van planten uit andere werelddelen en/of bemesting
met sporenelementen. Met de waterhuishouding moet je geen
stomme dingen uithalen zoals kanalisatie van rivierbeddingen.

Als ik dus de keus heb tussen een persoon voeden van
200 m2 volle grond, of van 50 m2 kas, dan kan het met het oog
op de biomassa veel beter zijn te kiezen voor organische
glasteelt (dus nooit werken met monocultures in kassen!)
Biologische ritmes hoef je dus niet los te laten.

Energetisch hoeven kassen qua warmte geen probleem te zijn;
onze elektriciteits centrales hebben zoveel warmte over
die anders toch maar in de lucht verdwijnt, dat die warmte
veel beter naar dit soort kascomplexen kan gaan.

Ook de rest van industrie lijkt mij een grote atmosfeer
verwarmer te zijn, zodat ik geneigd ben te zeggen:
geen industrieel dak zonder glastuinbouw!

Waar het mij nu om gaat is het volgende:
a. is dat getal van 50m2 per persoon voor veganistische
    voeding uit organische kassen reeel?
b. is dat getal van 200m2 bij voeding uit de volle grond reeel?
Hoeveel grond is er thans nodig per nederlander?

Voor onze bevolking van 16 milloen zielen betekent dit,
dat we slechts 800 km2 aan glastuinbouw nodig hebben.
om de hele nederlandse bevolking veganistisch te voeden,
terwijl dat anders 3200 km2 was.

Omdat onze hele nederlandse bevolking slechts op 10%
van ons oppervlak woont, dus op 4000 km2, zou een groot deel
van deze kassen best in de stedebouwkundige planning als
nuttige dakkonstruktie opgenomen kunnen worden.

Het merendeel van deze kassen hoeft niet eens op het land te
gebeuren, die kassen kunnen ook drijven op de friese
meren of in het IJsselmeer.

Met dit soort overwegingen kunnen we voor de rest van
Nederland de ooprspronkelijke natuur weer herstellen die
er in de tijd van de Romeinen was. Lijkt me veel leuker.

Verder is het beslist de moeite waard eens een kijkje
te nemen op www.zeri.org. Dat is een uitstekende website
met  zeer veel leuke ideeen voor organische landbouw in
geintegreerde biomassasystemen die geen afbreuk doen
aan de waardigheid van planten en dieren. Je kunt er ideeen vinden
voor bamboo als materiaal om huizen van te bouwen.
(Oogst: per ha kun je per jaar 20
Als er verder veel mensen zijn, die niet geheel veganistisch
willen eten, dan lijkt het me voor hen best mogelijk in de rest
van het nederlandse (ooi)boslandschap wat mogelijkheden

vriendelijke groet,
Leonard Kater

,