Wat Netiquette en Tips
voor E-mail mailing listsVoor meer over E-mail mailing lists: zie het menu.
- Het is altijd de taak van de afzender om te zorgen voor een begrijpelijk, netjes vormgegeven bericht. Bovendien moet de ontvanger de E-mail zonder extra handelingen direct kunnen lezen. U weet niet wat voor computer en software de abonnees hebben en hoe snel (of langzaam ...) hun verbinding is. Daarom worden op mailing lists als regel alleen berichten in 'platte tekst' (plain text) rondgestuurd: klein en voor iedereen leesbaar.
HTML kopieën en attachments meesturen gebeurt niet op mailing lists, tenzij daarover duidelijke afspraken zijn. (Voor meer over HTML, attachments en het risico van virussen: zie het menu).- Geen discriminatie, geen scheldpartijen, geen laster.
- Respecteer altijd de mening van een ander, reageer zo nodig zakelijk om platte ruzies te voorkomen.
- Wees kritisch, post alleen berichten via de lijst waarvan u denkt dat zij voor meerdere abonnees interessant zijn.
- Ook als u reageert op een bericht, vraag u eerst af of uw reactie relevant is voor meerdere abonnees. Zo niet, antwoordt dan alleen aan de afzender.
- Let altijd op naar welk adres uw antwoord verzonden wordt, dat is niet automatisch de afzender, zoals u bij privé E-mail gewend bent! Als een mailing list open is voor discussie, wordt vaak vanzelf het adres van de mailing list ingevuld als adres. Wilt u niet via de mailing list antwoorden (maar bijv. alleen aan de afzender), dan moet u zelf dit adres veranderen.
- Wees kort en duidelijk, des te groter is de kans dat uw bericht gelezen wordt. Sommige mensen krijgen tientallen E-mailtjes per dag en 'te lang' of 'te vaag' sneuvelt dan al bij de eerste selectie.
- Als u reageert op een bericht, citeer ('quote') alleen de tekst waar u op reageert en plaats uw antwoord direct onder de betreffende tekst. Doe dat met alle passages waar u op reageert. Zo kan iedereen uw reactie goed volgen en blijft uw verhaal compact. Efficient voor iedereen.
Citeer nooit zonder reden het hele bericht. Vooral grote lappen tekst opnieuw meesturen wekt irritatie en betekent extra telefoonkosten voor alle abonnees die met een modem werken.- Ook bij het doorsturen van berichten naar een mailing list bent u als afzender verantwoordelijke voor een leesbare, nette opmaak. Alleen als duidelijk is dat een bericht zo snel mogelijk verspreid moet worden, zullen de abonnees u een 'slordig', slecht leesbaar bericht vergeven en (toch maar) lezen.
Een doorgestuurd bericht hoort niet geciteerd te zijn (geen quotes, het '>' teken voor elke regel). U beantwoordt het bericht niet, u stuurt het alleen door. (In Outlook staat het citeren/quoten ten onrechte meestal aan bij het doorsturen/forwarden). Alle niet ter zake doende E-mail adressen, commentaren en onderschriften hoort u weg te knippen. Ook moet u zonodig zelf in stukken geknipte regels even herstellen.
Zorg dat altijd duidelijk is wie het oorspronkelijke bericht schreef en zorg zonodig voor de juiste contact-gegevens (E-mail adres, website, telefoon o.i.d.).- Stuurt u een bericht aan meedere mailing lists en andere adressen? Zorg dat deze adressen niet allemaal in het bericht vermeld worden. Deze adressen worden namelijk door anderen weer gebruikt (misbruikt). Het meezenden van grote lijsten is ook onbeleeft, omdat het allemaal overbodige informatie is en dus onnodig 'rondgepompt' wordt over Internet.
U kunt dit voorkomen door de adressen onder de 'Bcc' optie (blind carbon copy) in te vullen bij het maken van het bericht of door zelf een verzendlijst samen te stellen. Zie verder de handleiding/help van uw E-mail programma.- Stuur NOOIT virusmeldingen naar een mailing list, tenzij u zelf de juistheid bent nagegaan en ter zake kundig bent. 99% van de virusmeldingen zijn nep en zorgen alleen maar voor veel tijdverlies en overbodig E-mail verkeer. Vaak gaat zo'n nep-melding (ook wel hoax genoemd) telkens de wereld rond en is soms al jaren oud.
- Stuur NOOIT petities, kettingbrieven e.d. naar een mailing list (hoe sympathiek ook), tenzij u zelf nagegaan bent of de organisatie bestaat en de actie nog loopt. In 99% van de gevallen werkt de gekozen methode niet en veroorzaakt veel overbodig E-mail verkeer en het crashen van mail systemen. Ook dit soort oproepen gaat vaak telkens opnieuw de wereld rond en is soms al jaren oud.
- Een aan u gerichte, persoonlijke E-mail (privé correspondentie) kunt u niet zo maar doorsturen naar een mailing list. Net als het zonder toestemming publiceren van een brief is dat onfatsoenlijk en moet u wel heel dringende redenen hebben. Dit doet u in principe alleen als u zeker weet dat de afzender daar geen bezwaar tegen heeft of u juist vroeg het bericht verder te verspreiden.
- 'Voor publieke verspreiding' bedoelde E-mail (bijv. een aankondiging) mag u uiteraard wel doorsturen. Zorg dan dat duidelijk is wie de oorspronkelijke afzender is en geef zonodig het E-mail adres er bij. Verwijder alle overbodige informatie (m.n. grote adreslijsten) uit het oorspronkelijke bericht en pas zonodig de vormgeving aan om te zorgen dat er een netjes en goed leesbaar bericht verschijnt op de mailing list.
- Pas op met humor. Pas op met 'dingen tussen de regels' zeggen. Denk niet te snel dat iets 'algemeen bekend' is. E-mail blijft gewoon tekst, wordt vaak (te) snel geschreven en bovendien: Men ziet uw gezicht en gebaren niet. Wat u neerschreef als een grap, kan helemaal verkeerd schieten. Probeer zelf misverstanden voor te zijn.
- Maakte een bericht u erg kwaad, verdrietig of teleurgesteld? Pas dan op met impulsieve reacties, u doet dat ten overstaan van alle abonnees. Het is zo snel en makkelijk per E-mail, soms heeft u al op de 'zend' knop geklikt voor u het beseft en heeft u achteraf grote spijt.
Ga altijd goed na of het bericht waar u op reageert misschien ook 'anders bedoeld' kan zijn dan u denkt. Twijfelt u? Vraag dan eerst verduidelijking, via de mailing list of direct bij de afzender.
Schrijf zonodig lekker van u af, maar verstuur uw bericht niet direct zolang u nog erg emotioneel bent. Leg het even opzij en neem het later nog even door, voor u het verstuurt.
Boyd Noorda© 20 juni 2001 Socia Media, Den Haag.
Gebruik of overname van deze tekst is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming.
Een link maken naar deze pagina mag uiteraard wel.
menu | dDH